Sommerferien 2004 - Korsika

Vi har i en del år talt meget om at prøve at køre til Korsika med campingvognen og da vi nu havde været det samme sted i Kroatien 3 år i træk, syntes vi at tiden var inde til at prøve noget nyt.

Jeg havde talt med en god bekendt som havde lejet hytte på Korsika, så lidt havde vi da hørt om øen.

Vinteren blev brugt til at gå på nettet for at hente alle de oplysninger om øen som vi kunne og bogen ”Turen går til Korsika” blev også købt.

Nu er det jo ikke helt billig at slæbe campingvognen med over til øen så vi fandt det billigste sted at sejle fra og det var Livorno i Italien.

Der er flere valgmuligheder for at sejle til øen bl.a. sejles der fra Marseille, Nice, Genova og Livorno. Den korteste og billigste sejltur er fra Livorno i Italien. Turen tager 4½ time og hvis man går ind på færgeselskabet Corsica færgers hjemmeside (http://www.corsicaferries.com/corsicahtml/en/index.asp) kan man indtaste afgangstider, ankomsttider, bilens og campingvognens længde m.m.

Hvis man tager Jackpot billetter som vi gjorde kunne vi spare ca. 1000,- på overfarten, så prisen for 2 personer, personbil og campingvogn på en længde af 7.55m blev 3300,-kr som skulle betales på forhånd.

I de sidste 3 år har vi været så heldige at have 4 ugers ferie, men dette kunne desværre ikke lade sig gøre i år, så vi måtte nøjes med 3 uger og for at det ikke skal være løgn, skulle konen også slutte af med en weekend vagt, så vi først kom af sted om søndagen så her mistede vi 2 dage – surt.

Dag 1.  Kolding – Gøttingen 550 km

Vi startede fra Kolding søndag den 20. juni kl. 13.00 og havde motorvejs rastepladsen ved Gøttingen som vores første mål og denne blev nået kl. 20.30.

Vi plejer normalt ikke at overnatte på motorvejs rastepladser, men kører ind på campingpladser langs vores rute, men en arbejdskollega som heller ikke bruger disse, fortalte at på denne rasteplads var det rimelig sikkert at overnatte, idet politiet havde til huse her på rastepladsen.

Rast på vejen Vi får frokost inde i vognen

Kollegaen som skulle til Frankrig ville komme til samme rasteplads nogle timer senere som os, så vi ventede på ham, men da klokken blev mange krøb vi til køjs, men da vi stod op næste morgen var de på rastepladsen, men sov endnu da vi kørte videre.

Dag 2. Gøttingen – Lugarno 792km

Vi stod tidlig op og kørte fra rastepladsen kl. 07.00 og fortsatte ned af motorvej 7 over Kasselbakkerne og videre ned mod Ulm. Jeg havde hjemmefra printet den hurtigste rute ud fra computeren og den fortalte at vi skulle fortsætte ned af motorvej 7, helt ned til Memmingen og så køre på 96 ned mod Bodensee for at køre ind i Østrig. Ved grænseovergangen skulle vi købe en Vignette til 10 dage i Østrig som gælder både for bil og campingvogn, MEN samtidig skulle vi også have et til Schweiz og her kan man kun få til et helt år og skal både have et til bil og et til CV – pris 59 EUR.

Vi fandt en campingplads lige op af Lugarno søen

Vi kørte ca. 10 km på motorvej A14 i Østrig, da vi så skulle af motorvejen for at køre små veje og gennem små byer for at komme over til A13 i Schweiz. Dette var noget af en bøvlet tur men over til Schweiz kom vi da, men for at det ikke skulle være løgn, så var der vejarbejde og vi skulle af små veje op gennem bjergene og på visse strækninger skulle vi helt ned i 1. gear for at komme op, så Mazdaen fik lov at arbejde.

Turen gik videre ned forbi lille put staten Liechtenstein som vi havde planlagt at vi ville besøge på vores vej hjem af – men dette blev ikke til noget.

Klokken blev efterhånden mange og vi nærmere os grænsen til Italien, så vi blev enige om at finde en plads for natten og valget faldt på campingplads Molinazzo i byen Lugano hvor vi ankom til kl. 19.30.

Camping værten var utrolig flink og vi fik en rigtig hyggesnak og da han fandt ud af at vi kom fra Danmark faldt snakken på fodbold. Han var vild med det danske hold og hvis vi kunne slå Italien ud af EM ville han give champagne og som de fleste nok ved, fik han sit ønske opfyldt.

Dag 3. Lugano – Livorno 486 km

Vi tog fra Lugarno kl. 8.30 og fortsatte ned over Milano og det blev efterhånden meget varmt, så vi holdt ind for at finde de korte bukser frem som vi ikke havde haft brug for under hele turen endnu og de kom heller ikke væk igen før vi var i alperne på hjemvejen. Herefter gik det videre mod Parma. Lige før Parma tog vi motorvejen op gennem Toscana bjergene og ned til kystbyen LaSpezia. Oppe i bjergene måtte vi have en trøje frem da det var kølig heroppe.  Herfra gik det ned langs kysten mod færgehavnen Livorno.

Stort cykelløb, så alt var blokeret Campingpladsen Miramare Færgen til Korsika med os holdende forrest

Det var planen at vi ville finde en campingplads ved Marina di Pisa og hertil kom vi kl. 14.30, men allerede på vejen ned til stranden hvor der lå 3 pladser var der afspærringer og politi overalt.

Lige inden vi kom til campingpladserne var der igen vejspærring med politi og da jeg fortalte at vi skulle hen på en campingplads fik vi at vide at alt var spærret p.g.a. et stort cykelløb og der først ville være adgang til pladserne kl. 21.00 om aftenen.

Dette ville vi ikke vente på så vi slog op i ECC bogen og valgte campingpladsen Miramare lidt syd for Livorno som viste sig at være en rigtig fin plads direkte ud til Middelhavet.

Vi fik vognen placeret og derefter straks en tur i swimmingpoolen da det var meget varmt.

Dag 4. Livorno – Aleria på Korsika 90 km

Det var blevet onsdag og vi skulle med færgen kl. 13.30 så vi tog den med ro ved morgenkaffen og pakkede stille og rolig sammen og kørte derefter de 10 km ind til færgelejet i Livorno hvor vi var de første i køen.

Her var det lige ved at gå galt, idet jeg for en sikkerheds skyld gik ind i informationen for at høre om vi stod i den rigtige kø til Korsika, men fik her at vide at det gjorde jeg ikke, men skulle køre om bag bygningen i stadet, men efter ca 1½ timer her uden der kom andre gik jeg igen ind for at høre om de var sikker og det var de, men det var jeg stadig ikke så gik opsøgte færgens kontor som også befandt sig i bygningen og det viste sig at jeg skulle om foran hvor jeg startede med at holde, så godt sur var jeg på dem i informationen som igen var ved at sende et dansk par om bag.

Kl. 13.00 kørte vi om bord med bil og campingvogn og gik derefter op på soldækket for at se afsejlingen og nyde det gode vejr. Vi kom i kontakt med et par med 2 børn fra Viborg som også skulle til Korsika men med telt så dem fik vi snakket en del med på turen over.

Vi lægger Livorno bag os Erika slapper af på dækket

Efter 4½ times sejlads nærmere vi os Bastia på Korsika og fulgte indsejlingen fra soldækket.

Vi havde hjemmefra uvalgt os nogle campingpladser som vi ville besøge og den første var Riva Bella som lå på østkysten ved byen Aleria ca. 80 km fra færgen.

Indsejlingen til Bastia på Korsika

For at komme op til campingpladsen skulle vi køre ca. 3 km ad en grusvej hvor informationen lå og derefter igen 1 km for at komme op til pladsen som lå direkte ned til Middelhavet, men meget hurtig fandt vi ud af at pladsen ikke var noget for os, så vi blev enige om kun at tage 1 overnatning. Vognen blev placeret helt nede i vandkanten så hvad det angår fejlede dette ikke noget, men bil og CV var blevet rigtig godt beskidt efter den tur ned af grusvejen.

Dag 5. Aleria – Porto Vecchio  75 km

Efter morgenkaffen fik vi afregnet og kørte videre ned af østkysten mod vores næste bestemmelse sted som var campingplads La Chiappa ved byen Porto Vecchio.

Campingpladsen ligger ca. 15 km efter Porto Vecchio helt ud på en pynt ved indsejlingen til byen.

Så er vognen stillet op helt nede i vandkanten Pragtfuldt at side i solnedgangen og spise

Også her skulle vi køre på grusvej, men dog ikke så slemt som ved den anden. Vi fik at vide at vi bare kunne finde os en plads og så komme op og fortælle hvor vi havde placeret os og da vi jo kun er i ugen 26 var der masser af pladser. Næsten alle pladser ligger inde i en pinje/fyr skov uden afmærkninger så det var bare at sætte vognen hvor det passede os. Da det var meget varmt valgte vi selvfølgelig en plads under træer for at få skygge om dagen.

Pladsen er temmelig stor med swimmingpool lige ved stranden. De har også mange hytter til udlejning ca 150 stk som var placeret på den nordlige del af området og campingpladsen var på den sydlige. Foruden swimmingpool var der supermarked, kiosk, bar, restaurant flere tennisbaner, dykkerskole, surfer og båd udlejning.

Campingpladsen bar meget tydelig præg af at gå i forfald og vi fik da også fortalt at den engang havde været rigtig fin, men siden Grimaldi familien havde overtaget pladsen gik det stille og rolig ned af bakken.

Udsigt ind til campingpladsen i bugten Vi fik en fin plads i skyggen Alle pladser lå mellem træerne

Men det var nu stadig en fin plads så vi valgte at blive på pladsen, da vi jo også var næsten helt nede på syd øen og iflg. Turen går til blev det stærkt frarådet at tage campingvognen med over bjergene til vestkysten, så vi måtte blive på østkysten og så tage ture herfra.

P.g.a. brandfaren måtte vi ikke have bilen inde på pladsen så den blev placeret i et område ved informationen, men mærkelig nok måtte vi godt grille.

I 1980 havde de en voldsom brand på pladsen hvor der brændte 300 telte og 40 campingvogne og igen i 1999 som de dog fik stoppet lige før pladsen og der var også meget tørt.

Fredag den 25 Juni

Eneste sted hvor der er sandstrand på pladsen er omkring swimmingpoolen, resten er klipper. Pladser har mange små bugte og man kan gå ad flere små stier ud af pladsen og finde de dejligste små bugte med både sand og klipper. Formiddagen blev brugt ved vandet som var utrolig klart.

Fruen manglede flere ting til maden, så om eftermiddagen gik turen ind til Porto Vecchio hvor vi gik en tur langs havnen inden vi tog i supermarked for at handle.

Nu var det jo EM i fodbold og når man nu er lidt fodboldtosset, skulle jeg da også lige gå en runde for at se om ikke der blev vist fodbold nogen steder og fik da heldigvis bekræftet at der blev vist fodbold både i baren og oppe ved restauranten, så aftenen foregik i baren.

Lørdag den 26 juni

Dagen blev brugt ved stranden, med bl.a. at snorkle og solbade. Vandet her ved Korsika er utrolig flot til at snorkle, en hel del bedre som ved f.eks. Kroatien.

Om aftenen gik vi op til baren for at se fodboldkampen Holland – Sverige.

Søndag den 27 juni 80km

Efter morgenkaffen havde vi lavet en tur som skulle gå op gennem bjergene og over til vestkysten for derefter at køre ned til den sydligste by på øen.

Vi kørte ind til Porto Vecchio og tog her vejen til Sotta og videre til Figari for til sidst at komme ud på kystvejen N198 for at følge kysten ned til Bonifacio.

Bornifacio ligger på sydspidsen af Korsika og er efter manges mening øens flotteste by og bedst befæstede by.

Bornifacio set fra sø siden Byen med fæstningen på toppen

Nedkørslen foregår ved at køre ned mellem hvide kalkklipper og nogle mærkelige lagdelte klipper og når man så kommer ned til byen er det første man møder havnen med alle lystbåde og turbåde.

Vi finder en p.plads lige ved havnen og skurer op på klippen hvor den gamle bydel ligger og som er en hel fæstning.

Vi valgte at starte med en bådtur for at se byen og fæstningen fra havet. Der sejler mange bådture her fra havnen og de tager 1 time og koster for 2 pers. 20 EUR. Man kan også tage nogle som sejler ud til nogle ubeboede øer men her er turen noget længere.

Man sejler ud af en smal havne indsejling og ser med det samme hvorfor byen var umulig at indtage for fjenden. Vi sejlede ud til ”Dragens Grotte” og videre omkring klipperne og ser her hvordan den gamle by ligger helt ude på klippekanten. Der findes en restaurant oppe i byen hvor man sidder helt ude ved kanten og har den fantastiske udsigt ud over Middelhavet og over til Sadinien som kun er 12 km væk.

Udsigt fra fæstningen Her sejler vi ud af havnen med byen i baggrunden

Vel ankommet i havnen igen, går vi op i den gamle bydel for at slentre rundt og nyde den fantastiske udsigt heroppe fra. Oppe i byen er der stadig noget som tilhører militæret og er derfor lukket for offentligheden.

Oprindelig var det Bonifacio, en hertug af Toscana, der år 828 grundlage byen som støttepunkt efter et felttog i Afrika, men siden gjorde indbyggerne sig fri af deres hersker og drev nu et profitabelt erhverv som pirater.

Genueserne overtog byen i 1187 i forbindelse med et giftermål, og otte år senere jog de alle indbyggerne ud og erstattede dem med gode genuesere, hvorefter der blev opført kraftige murer omkring byen. Genueserne tillod de royale indbygger at være selvstyrende men i 1420 kom byen i vanskeligheder pga. den spanske konge Alfonso af Aragonien. En af kongens mange titler var nemlig konge af Korsika og nu tog han den alvorlig og ville have sin ø, så han belejrede forgæves byen gennem fem mdr.

I 1554 var byen for en kort tid i de allierede franskmænds og tyrkeres hænder, men så kom genueserne tilbage.

Vi forlod denne smukke by og kørte op ad østkysten ad N198 tilbage til campingpladsen.

Hr og fru Andersen på sejltur Trappe hugget ind i siden på klippen op til byen
Pragtfuldt blå vand med små bugter Vi sejlede ind i en grotte
En tur op gennem de små gader Denne smukke by set oppe fra fæstningen

Mandag den 28. juni 165km

Turen i dag skulle gå op i bjergene til Bavella massivet og vi kørte ind til Porto Vecchio og videre ad D368 op til Ospedale og derfra videre til Zonza. Vejen op til Ospedale var utrolig smuk med udsigt over Middelhavet næsten hele vejen op af de snoede veje.

Ved vej D268 lige før Zonza lavede vi en afstikker til byen Levie som ligger i et frugtbar område og har en smuk barokkirke. Fra Levie kørte vi tilbage til Zonza hvor vi gjorde holdt for at se byen og få noget at spise. Zonza ligger i 784m højde med en fantastisk udsigt over bjergmassivet og er knudepunkt idet der her krydser 4 hovedveje. Om sommeren er her hestevæddeløb.

Flot udsigt her oppe i bjergene

Efter frokost kørte vi videre op ad D268 som også kaldes Route de Bavellas og vi når her op i 1218m højde. På vejen op møder man en stor bjergsø hvor vi gjorde holdt for at nyde udsigten.

På toppen af Bavellas ligger der en restaurant hvorfra man har den flotteste udsigt over Bavellas syv markante og tæt liggende bjerge. Det siges at ingen steder på Korsika er bjergene flottere end her, og flotte var de. Herfra gik turen bare ned og ned og her får man bjergkørsel for alle pengene. Jeg kan godt forstå at man fraråder at tage CV med over disse bjerge.

På vejen ned af Route de Bavella kan man flere steder parkere bilen og gå ned ned til bjergvandløbene og små vandfald for at bade, så husk badetøj det havde vi desværre glemt men soppet fik vi da i det klareste bjergvand og med det varme vejr var det dejlig at få koldt vand i hovet. Nogle steder er det som at se folk ligge ved stranden så mange benytter de flade flodbredder til at hygge sig.

På hele ruten er der også rig mulighed for at leje en firehjuls motorcrosser eller lidt mere ekstreme, nemlig rappelling over kløfter. Lidt længere ned af vejen var der vejarbejde idet noget af vejen var skredet væk og her var der kun et spor farbar og ingen autoværn – uha.

De sidste dage vi tilbragte på øen blev brugt til almindelig afslapning og vi havde lært et par fra CH at kende og som var fastligger på pladsen, så her blev det til et par øl med dem.

På vej ned af bjerget fandt vi denne bæk som vi lige ville afkøles i Den sidste dag blev vi inviteres ind til naboen som var fastligger. Hyggelig par

Mandag den 5.juli

Dette var vores sidste dag på øen og vi begyndte så småt at pakke for at køre næste dag. Det CH par kom forbi for at inviterer på aftensmad og som skulle bestå af en specielt pasta ret og jeg skal love for at der blev serveret for os. Der var dækket op som på en bedre restaurant, med flere forskellige glas, flot borddækning og så skulle vi igennem en 3 rettes menu med alt hvad der til hører. Køkkenet var indrettet ude i det fri under et par pinjetræer med den flotteste udsigt over Middelhavet, så det var noget af en afslutning på nogle dejlige dage på øen.

Tirsdag den 6.juli 95km

Vi skulle med færgen kl. 13.30 og da vi kun havde 80 km op til Bastia, tog vi den med ro og kørte fra campingpladsen op ad formiddagen.

Vi ankom til færgen kl. 11.30 og regnede med at vi kunne parkerer ved færgen og så gå en tur i byen inden vi skulle sejle, MEN uha-uha vi måtte ikke komme ind på området før 1 time før afgang, så vi blev næsten smidt ud af området igen med besked på først at komme 1 time før. Men hvor skulle jeg så køre hen med både bil og CV og fik her fortalt at jeg kunne køre hen i lystbådehavnen for at holde, men her kunne kun personbiler komme ind så vi kørte flere km mod nord for at se om vi kunne parkerer et sted, men der var overhoved ingen steder hvor vi kunne parkerer. Vi blev enige om at se om vi ikke kunne vende et sted og så køre ned på færgehavnen igen for dette her var fuldstændig umulig. Selv det at finde et sted at vende var et problem, så til sidst spærrede vi den smalle vej og bakkede op i en indkørsel for at få vendt. Vi ankom igen til færgelejet og parkerede et sted hvor vi mente at der kunne vi ikke senere nogen, men alle de folk som står med deres fløjter og råber og skriger af folk kom straks løben over og fortalte at vi skulle forlade området. Nu er det jo også et problem med de franskmænd at de hverken kan eller vil snakke hverken tysk eller engelsk så jeg fik brokket noget med at vi skulle med færgen og ikke kunne finde nogen steder at parkerer, men det var de ligeglade med. Så kom der en overordnet løbende og skrigende og fortalte at vi skulle køre væk, men jeg fik fortalt at jeg sku var ligeglad for jeg skulle med færgen. Han blev helt blå i hoved af raseri og jeg forstod på ham at han ville ringe efter politiet og trække os væk. Ja gør du det sagde jeg til ham – på dansk, og lagde armene over kors og blev stående. Det endte da med at han sagde at vi kunne køre ned i spor 6 for at vente til bommen blev åbnet til vores færge og vi blev ikke de eneste der kom derned.

Vi kom da med færgen og vel ankommet til Livorno i Italien skulle vi så af færgen og også her stod de alle med deres fløjter og råbte og skreg at vi skulle skynde os af færgen, men med den stejle rampe vi skulle ned af, havde jeg ikke travlt. Den ene råbte at jeg skulle køre lige ned og den anden at jeg skulle køre skrå ned og da der var en meget stor kan kunne jeg godt se at jeg skulle køre skrå for ikke at skrabe imod. Så var den gal igen og de begyndte at råbe i munden på hinanden men det skal man bare ignorerer og tage den tid det tager og det endte alligevel med at jeg skabte imod  og mistede den ene støtteplade på bagenden at støttebenet.

Vi var blevet enige om at køre op til Pisa for at se lidt af byen og havde fundet en campingplads som ligger lige ved det skæve tårn og tæt på motorvejen og den var da også nem at finde og lå i gå afstand på 800m fra det skæve tårn.

Pladsen er utrolig god for udflugt til byen og her var da også mange dansker. Vi fik stillet vognen op og gik så op for at se på byen og for at spise. Det meste havde på det tidspunkt lukket men der var alligevel mange mennesker oppe ved tårnet og kirken.

Onsdag den 7.juli 600km

Vi stod tidlig op for at komme op i byen igen og fik købt billetter til det skæve tårn, domkirken og museet.

Det skæve tårn i Pisa Oppe fra tårnet Erika kigger ud over Pisa

Man bliver lukket op i tårnet i hold med en guide og her går man 300 trappetrin for at komme op og man kan godt mærke at den er skæv når man går inde i den. Oppe fra tårnet er der en pragtfuld udsigt over Pisa. Vi fik set det vi havde sat os for, men her kunne man sagtens bruge flere dage og vi blev da også enige om at komme tilbage hertil om nogle år.Vi kørte fra Pisa omkring middag og havde valgt en anden vejen hjem, da vi ikke ville gennem CH igen og kørte over Firenze, Bologna, Modena, Verona  og op over Europa broen til Innsbruck hvor vi ville blive et par dage for at se på byen.

Vi havde valgt den 5 stjernet campingplads Natterer See som ligger lige uden for byen og man må sige at det var en utrolig flot plads.

Vi ankom kl.21 til pladsen og fik os placeret og var blevet godt sulten, så vi gik op i restauranten for at se om vi kunne få noget at spise, men fik at vide at køkkenet var lukket men de ville da godt lave en suppe til os og jeg skal lige hilse og fortælle at den smagte pragtfuldt.

Torsdag den 8.juli

Campingpladsen ved Innsbruck Tur i byen
Slottet Ambras Her sidder vi oppe i restauranten på ski hop bakken Udsigt ned af ski hop bakken og byen

Vi tog ind til Innsbruck og gik rundt i de små gader med deres smukke huse. Vi brugte det meste af dagen her i byen og tog så ud til slottet Ambras for at se dette og tog så bagefter op til OL skihop bakken hvor man tager en bjergbane op til tårnet og herfra en elevator helt op til udkigs platformen og restauranten som ligger oppe i tårnet. Vi valgte at spise heroppe hvor man sidder helt ude ved vinduerne som går helt til gulv og har den fantastiske udsigt. De fleste som kommer fra Italien kører lige forbi på motorvej og har set skibakken.

Fredag den 9.juli 730 km

Vi tog fra Innsbruck kl. 07.00 og begav os nordpå over München og videre op ad vej 9 og derefter op af 7éren. Da klokken blev 19.00 fandt vi en campingplads tæt på motorvejen som vi har benyttet før for at overnatte. Turen gik fint uden de helt store trafikale problemer.

Fredag den 10.juli 500km

Igen stod vi tidlig op og kørte fra campingpladsen kl. 07.00 og begav os de sidste 500 km hjem til Kolding hvor vi ankom kl. 15.00 Vi skulle være hjemme denne dag da vi for det første skulle på arbejde igen mandag, men også fordi børnene skulle låne CV da de skulle af sted om mandagen og gerne ville have pakket vognen.

Igen i år havde vi en pragtfuld tur uden problemer med både bil og CV og har da også så småt snakket om hvor turen skal gå hen næste år, men det kan jo laves om mange gange endnu.