Vintur til Alsace 2018

Bestyrelsen i personaleforeningen på Kolding sygehus, har nu i et par år snakket om at tage på vin tur som vi har gjort nogle gange før.

Vi i bestyrelsen blev derfor enige om at dette skulle være i maj 2018. Vi kontaktede derfor Kresten Vestergaard som er vinhandler i Kolding og afholder vinsmagning for sygehuset hver år.

Turen skulle gå til Alsace og vi blev enige om det skulle være i forbindelse med Kristi Himmelfartsdag, idet de fleste som er på arbejdsmarked så bare skulle have fri 2 dage.

Vi blev 33 som havde tilmeldt sig turen, men fik 2 afbud i sidste time.

De 5 fra bestyrelsen som var med på turen

Vi skulle mødes på Kolding sygehus onsdag den 9. maj kl. 5.45. Alle mødte glade op og Kresten bød alle velkommen i bussen og fortalte lidt om turen og de vin bønder vi skulle besøge.

Så snart vi kom ud på motorvejen, fik vi den første vinsmagning. Noget tidlig her kl. 6.10 om morgenen, men vi skal vel i gang.

Så forlader vi Kolding sygehus i smukt vejr Første smagning kl 06.10 om morgenen

Lige før Hamborg holdt vi pause, idet vi skulle have en ny chauffør som skulle følge os på resten af turen. Velkommen i bussen Anders.

Personaleforeningen havde sørget for rundstykke, ost, gammel dansk, samt wienerbrød som blev indtaget her.

Lige før Hamborg var foreningen vært ved rundstykker mm
Morgenmaden nydes Så er der igen afgang

Efter kaffe pausen gik det så mod Elb tunnelen hvor vi selvfølgelig kørte i kø. De næste 4 timer gik det mod Kassel inden i skal holde frokost i 45 min.

Efter en god frokost som for nogen var medbragt hjemmefra, kørte bussen præcis kl. 14.00.

Vi skulle så i gang med den 2 vinsmagning, som var fra Østrig. Vinen hed Josef Ehmoser - Von den Terrassen.

Josef Ehmoser - Von den Terrassen Riesling Spætlese

Sanghæfte som Erling Andresen havde med

Portugieser 2016 på 13,4 %

Efter denne kom så en Tysk hvidvin, nemlig en Riesling Spætlese fra 2015 tør.

Vores kære Overlæge Erling Andresen, havde som vanen tro taget en masse sange med og nogle af dem sang vi selvfølgelig på vejen ned.

Straks efter de 2 hvidvine, kom så en rødvin som var noget tynd og hed Portugieser 2016 på 13,4 %.

Vi ankom først til vores hotel Colbert kl. 21.00 og fik vores “ meget små “ værelser. Vi havde aftalt at vi skulle mødes foran hotellet 15 min senere for i samlet flok at gå ud og spise. Nogle valgte at gå for dem selv, andre i par og igen andre i samlet flok. Det blev sent inden vi fik noget at spise og så var det bare hjem og i seng.

Vores meget små hotel værelse Efter ankomst til Colmar skulle vi ind i byen for at spise

Torsdag den 10.maj

Efter morgenmad var bussen med Anders klar foran vores hotel og planen var at vi skulle op på bjerget Grande Ballon, men da vejret var diset og med lidt regn, var det ingen ide i at køre derop, idet vi jo ikke kunne nyde udsigten over Alcase. I stedet kørte vi til den smukke by Riquewihr og startede ved ankomsten til byen med en prøvesmagning af noget som smagte af snaps på 45 %. Derefter havde vi 1 time og 15 min på egen hånd i byen.

Marc d´Alsace Gewurgtraminer 45% Der var ikke alle som kunne klare den på 45 % På bytur i Riquewihr
Flot vin og krostue i Riquewihr Så venter vi på at få noget at drikke

Så var der igen afgang og nu skulle vi op i Vogeserne, hvor vi skulle besøge Ferme Auberge “Breizhousen” som er en kombineret landbrug, mejeri og restaurant hvor 75 % af maden er hjemmelavet.

Vi kom fra lavlandet med 17 gr. og kørte så her op hvor Temp kun var 4 gr. og nogle steder sne.

Ferme Auberge “Breizhousen” Udsigten
Vi venter på værten Mange forskellige størrelser ko klokker Værten fortæller om alle deres hjemmelavede produkter
De er ved at lave velkomst drik Hyggelig krostue Vi er klar
Varm oste tærte som smagte dejlig Dertil denne hvidvin Værten havde ustoppet sin gamle hund

Værten startede med at præsenterer sine produkter som man selvfølgelig kunne købe med hjem, dog havde vores kære Kresten sagt, at osten skulle ikke med ind i bussen, idet den lugtede forfærdelig, men smagte dejlig.

Vi tog så plads i restauranten og startede med en velkomst drink som var en blanding af hvidvin og tilsat knubber af grantræer. Den var ikke så ringe endda.

Dernæst fik en varm oste tærte som smagte pragtfuldt. Dertil fik vi alt den vin vi kunne drikke. Så fik vi brasede kartofler og kogt hamborg ryg med salat. Til slut kunne vi vælge mellem 3 ting, som var raber kage, solbærkage eller en slags ymer tilsat noget stærkt drikkelse.

Da vi kom op på bjerget kunne vi intet se P.g.a. Skyer og tåge, men mens vi spiste, lettede tågen sig og vi kunne pludselig se hvor vi var omgivet at lifte til skisport.

Vi begav os så ned af bjerget, for at besøge vinbonden Bohn i Ingersheim. Da vi kom stod han klar til at modtage os, samt hans kone, svigerfar og svigermor som havde haft vingården. Sikke en modtagelse vi fik. Der var dækket op til os alle og her skulle vi igang med 8 smagninger og dertil fik vi en butterdejs tærte, samt pølser og alt sammen var gratis for alle. Alt var på værtens regning. Hold op en betjening vi fik.

Vin bonden Bohn Bedriften er ikke større end at de kun laver vine til lokal området

De 8 vine vi skulle igennem var:

6.      Pinot-Gris Florimont

7.      Pinot-Gris Florimont

8.      Gewurztraminer Dorfburg

Der blev købt utrolig megen vin hos denne lille vinbonde og hans familie, som kun er så lille en bedrift, at de kun sælger lokalt. Erika havde meget ondt af dem, idet deres 2017 høst havde givet meget lidt og 2018 så heller ikke for godt ud, idet de havde fået for lidt regn i foråret.

Da vi stod i deres gård og ventede på at de pakkede alt det der var blevet købt, gik værten og hans svigerfar rundt med den ene flaske efter den anden og skænkede op igen og igen. Dette er lige præcis hvad jeg kalder vinsmagning, nemlig hos den lille lokale vinbonde.

Mens vi venter på at de får pakket alle de vine vi købte, gik bonden og hans far rundt og skænkede op hele tiden

Da vi så endelig kørte derfra, stod hele familien og vinkede til os. Sikke en oplevelse.

Portør Steen og mig

Til aften var vi 4 par som mødtes kl. 19.30 for at gå ned til det de kalder Lille Venedig, for at finde et sted at spise. Det viste sig at stort set hele selskabet havde samme ide.

Her på Restuerant La Krutenau fik vi aftensmaden

Efter spisning gik vi sammen med formandeninden og hendes veninde, op i byen for at finde et sted hvor vi kunne få en Irisch kaffe og hvilken en. Den smagte simpelthen så lækkert. Godt forspiste og med masse af oplevelser fandt vi vores hotel ved 23 tiden.

Lille Venedig   Resturanten hvor vi fik vores Irish kaffe. Der var hekse overalt

Irisch kaffe

Fredag den 11.maj

Vi kørte igen fra hotellet kl. 9.00, men ikke mange km, idet vi i dag kun skulle være i området.

Efter små 10 min kørsel, sted vi ud af bussen ved en vinmark og her fik vi vores morgendrue som var en Cremant fra Francois Joseph Bohn. En muserende vin som passede til det tidlige tidspunkt. Vi fik her en masse at vide om stokkene og om hvordan man beskar dem og var noget jeg havde efterlyst.

Så gør vi stod midt i vinmarken Her fik vi denne Der bliver nydt - snakker - og fortalt
Der nydes Druerne begynder så småt Række efter række

Vi kørte så videre til Wintzenheim, hvor vi skulle til smagning hos Josmeyer som ligger midt i byen.

Vinbonden Josmeyer Kresten inde i gården hos vinbonden Flot brønd på gårdspladsen

Vi blev modtaget af Celine Meyer som har overtaget driften sammen med sin søster, efter deres far. De var 5 generation. Vingården er mellem de 10 bedste i Alsace.

Så er vi gået i gang med smagningen. Dog var der ikke meget i hver glas

Celine Meyer fortalte om de 5 smagninger vi skulle igennem og noget om bedriften, men hun var meget svær at forstå, idet hun havde den franske dialekt blandet med det engelske som hun brugte. Her er de 5 vine vi skulle smage. Alle etiketter har de fået designet af en kunstner.

Pinot Blanc 2017 Mise Du Printemps  Riesling 2016 Le Kottabe Pinot Gris 2013 Le Fromenteau Gewurztraminer 2015 Les Folastries Gewurztraminer 2008 Grand Cru Hengst

til 30,60 Euro (Denne er en af de bedste i Alsace)

Vi fik derefter en rundvisning i deres vinkælder med de store fade, som kunne rumme over 6000 liter.

Der var ikke så mange der købte noget her.

Flot dør ind til vinkælderen Nede i vinkælderen med de 6000 lit store vin tønder

Turen gik så videre til byen Eguisheim, hvor vi blev sat af i udkanten af byen og så kunne slentre op gennem denne smukke by.

Rundtur i byen Eguisheim inden vi skulle spise
Rundtur i byen Eguisheim

Frokosten skulle indtages på restaurant Au Vieux Porche som drives af søsteren til vinbonden Zinck som ligger lige ved siden af og der skulle vi ind efter frokost.

Frokosten bestod af Choucroute Souvenirs de Gamin som er en slags sauerkraut med 8 forskellige slags kød. Sikke en tallerken. Der var kun 1 person som kunne spise op. Til maden fik en Pinot Blanch

Restaurant Au Vieux Porche Flotte lokaler Sauer kraut med 8 forskellige slags kød

Til Desert fik en Sorbet.

Vi skulle så ind til hendes bror hvor vi også skulle have 4 smagninger. Vi så først vinkælderen med alle deres vine, også på flasker, hvorefter vi gik ind for at smage på druerne.

Vin bonden Zinck Tur rundt i tapperiet Erling og Erik lytter til værtinden
 Pinot Blanc Terroir 2015 Riesling Terroir 2015 Pinot Gris Terroir 2016 Gewurztraminer Grand Cru Pfersigberg 2010

Her var der kun en som købte noget, idet Kresten fortalte at vi i morgen skal ud til en vinbonde hvor druerne er lige så gode men bare meget billigere.

Efter denne smagning kørte vi op gennem Vogeserne forbi Hohlandsburg og videre ned på den anden side, for derefter at finde vores hotel. Til aften skal vi igen se om vi kan finde et sted at spise.

Vi gik lidt i forskellige flokke rundt i Colmar for at finde et sted at spise. Vi var 10 personer i vores gruppe som fandt et sted hvor man kunne få en del forskelligt.

Så fandt vi 10 personer et sted at spise Ser det ikke godt ud.
Flot springvand Plads med springvand Stor torvehal med fødevarer m.m. Lille Venedie
Flot udsmykket hus i Colmar   Mindemærke fra krigen som er mange steder her i Frankrig

Aftenen slutte på en anden restaurant for 2 aften i træk med en fantastisk Irich coffee og tjeneren kunne fint huske os og sagde da også da vi gik - ses i morgen.

Lørdag den 12.maj

Formiddagen var til fri afbenyttelse, så tiden blev brugt ved at vandre rundt i byen.

Kl. 12 skulle vi så igen med vores bus med Anders som chauffør.

Vi kørte til byen Wettolsheim hvor vi skulle have vores morgendrue. Vi fik parkeret bussen på torvet og fik her en pæresnaps på 43 %. Så var dagen ligesom igang. Derefter spadserede vi ned til restaurant La Palette for at indtage vores frokost.

Så er vi klar her i restaurant La Palette

Vi startede med en muserende vin som velkomst og så gik vi ellers i gang. Hold nu op en bespisning. Det var det rene gourmet middag.

Pinot Auxerrois 2015  Poultry terrine With salat Riesling 2016 Filet of Black locust with langoustine souse.

Til forret fik vi en kold tomat sobe med cream og dertil en Pinot Auxerrois 2015.

Derefter en Poultry terrine With salat og en Riesling 2016.

Næste ret var fisk som jeg sprang over, men fisken var Filet of Black locust with langoustine souse. Jeg fik i stedet en lækker and.

Til dessert hjemmelavet Wandick med chokolade og red berry.

Til sidst kaffe og en lækker kage.

Hold nu op en gourmet middag og servering. Alt var bare super.

Wandick med chokolade og red berry

Kage til kaffen

Derefter gik vi ned til Domaine Saint Remy som er Kresten,s gode venner for at få en rundvisning og prøvesmagning. Alt var utrolig flot, nyt og velholdt. De nye bygninger var ikke ret gamle, men rigtig smukke.

Konen til vinbonden fortæller her i deres flotte indgangs parti De forskellige jordbunde til vine
Rose vine bliver drejet hele tiden i denne holder Tapperiet Vintønder i kælderen

Vi skulle  igennem 6 smagninger.

Der bliver knapper vin op til smagning

Pinot Noir 2015 H Cremant Brut Cuvee Prestige  Riesling 2016 Jade Rose d, Alsace 2016  Pinot Gris 2016 Reserve Gewurztraminer 2016

Det blev købt utrolig megen vin som blev læsset i bussen og derefter retur til hotellet.

Vin bonden og vores chauffør Anders pakker bussen med købte vine

Vi mødes igen alle kl. 19.30 for i samlet flok at gå til den restaurant hvor vi skulle holde vores store galle middag.

Vi var dog stort set alle enige om at den middag vi fik om middagen langt overgik den vi fik her.

Aftenen slutte for nogle nogenlunde tidlig.

Søndag den 13. Maj

Bussen afgik fra Colmar kl. 8.00 med ret retning mod Danmark. Vi stoppede omk 100 syd for Kassel for at holde 1 times frokost og så åbnede sluserne sig med torden, regn og hagl.

Vi har eller på hele turen haft super godt vejr og efter hvad vi hører er vejret kanon i Danmark.

Tak til alle for en super hyggelig tur.

Alle billederne kan ses her