Området Amalfi-Pompie-Sorrento

Dag 7  Lørdag den 1.april  17 km

Sorrento – Pompeji

Erika kunne åbenbart ikke komme hurtig nok væk fra denne plads, idet hun allerede stod op kl. 7.00 og fik afregnet og kørte så til den plads ved Pompeji som vi havde fundet og håbede på at den var ok.

Der var ikke langt at køre og vores GPS ville heldigvis ikke have os gennem byen igen. Camping Zeus ligger lige ved motorvejen og lige uden for porten er indgangen til Pompeji.

Der var masse af pladser, men også en masse appelsin træer, så det var svært at komme ind mellem alle disse træer, men ind kom vi da.

Vores plads på Zeus camping mellem appelsintræer

Vi gik en tur uden for pladsen hvor også banegården fra Sorrento og til Napoli går. Her er der et leben uden lige. Folk kommer med bus, med tog og med bil for at besøge Pompeji, som de fleste jo nok ved blev begravet da vulkanen Vesuv gik i udbrud

Vi fandt ud af, at der var gratis at besøge Pompeji den første søndag i hver mdr. så vi venter selvfølgelig til i morgen. I stedet blev vi enige om at tage op på vulkanen. Også her lige uden for pladsen gik der bus op til foden af Vesuv for derefter at stige om i en 4 hjuls trækker lastvogn. Turen koster 22 EUR pr. person med det hele.

Vi tog først frokost og tog så med bussen kl. 13

Bilerne som kørte os næsten til toppen af vulkanen Udsigt ned over Napoli Her drikker vi vin på toppen Krateret

Omstigningen til lastvognen som var indrettet som bus, var noget af en tur på de hullede veje op til toppen, eller næsten.

Det sidste 15 min eller 800m optur skulle vi gå. Vi gik af en smal sti som bestod af lava, så ind imellem var det som at gå i sandet ved Vesterhavet.

Så går resten af vejen mod toppen af disse stier Pompeji nede i baggrunden

På toppen kunne vi se ned i krateret som ikke er aktiv, men man har folk deroppe 24 timer i døgnet for at holde øje med den. Efter beregningerne skal den først gå i ubrud om 200 år, men hvis de her i dette område får et jordskælv som de havde oppe omkring Rom sidste år, ja så er der ingen der ved hvad sker.

Guiden fortalte at der i byen Pompeji er omkring 21 beboer som har bygget et hus magen til det de har i byen et andet sted hvis den skulle gå i ubrud, for så at kunne tage derhen.

Da der var megen varmedis var udsigten ikke helt super, men det gik. Man kunne lige skimte Capri ude i havet.

Tilbage på campingpladsen fik vi grillet til aften. Pladsen er noget bedre end den anden, men stadig, så skal man selv have toilet papir med og der er ingen toilet bræt. Til gengæld er brusene ok med masse af varmt vand.

I morgen er det så ind at besøge Pompeji.

Dag 8  Søndag den 2.april  10 km

Pompeji

I dag stod den kun på Pompeji, idet der er så stort derinde at man skal bruge flere timer. Nu er vi så heldig, at der er gratis adgang den første søndag i hver mdr, så det er lige noget for en Sønderjyde.

Vi havde fået at vide at vi skulle være der tidlig eller sent, for ikke at komme i myldretiden. Vi var derinde omk. Kl. 9.30 og gik rundt nogle timer.

Her en af de 2 indgange til Pompeji Store bronze statuer
Masse af fundne ting Her et barn som blev begravet i asken
Gaderne i byen som de var den gang De havde rigtig mange bade i byen
Tja de var godt udrustet den gang Bageren i byen med ovnene
Så er vi på bordel. Her et af rummene med en lille stenbriks Vægmalerier i bordellet
Flotte vægmalerier Den store arena i byen
Hus med flot have, som den så ud den gang Disse personer blev fundet sådan da de blev begravet af asken

Sikke en historie om hvordan hele byen blev dækket at lava og aske da Vesuv gik i udbrud i 79 e.k. hvor omkring 2000 omkom.

Siden har der foregået et stort udgravningsarbejde som man kan se resultat af i dag. Det har været en meget stor by efter datidens kår. Hele byen var indrammet af en stor fæstnings mur. Vi gik rundt derinde nogle timer, men så var der så mange grupper at det var svært at komme ind i de forskellige bygninger for bare folk. Selvfølgelig mest Italiener, men hvis ikke flere fra Kina og Japan.

Vi blev derfor enige om at gå hjem og få frokost og så gå derind igen omk. Kl. 16 hvor folk begynder at forlade Pompeji.

Vi fik frokost og cyklede så op til det vi troede var et supermarked, men blot var et stort byggemarked. Hjem igen og så i bilen hvor vi med GPS bad om et supermarked. Da indgangen her til campingpladsen er ensrettet skulle vi en anden vej og så 3 km gennem byen for derefter at tage motorvejen tilbage, næsten hertil igen. Pris på motorvej 2 EUR.

Så ville GPS have mig til højre og der skulle supermarked så være. Jeg kunne bare ikke dreje der, så vi fortsatte til den første afkørsel og der var supermarked så. Vi fik handlet det vi skulle, men jeg kunne ikke lade være med at fotograferer alle de påskeæg som de havde. Hold nu op der var mange, og så forskellige. Fik lige købt et til Erika også. Hun blev så glad J

Vejret i dag har slået en del om og lige nu her kl. 15.00 er det begyndt at regne og dette vejr skal vi have indtil fredag, hvor sommeren kommer tilbage.

I morgen går turen rundt om Sorrento halvøen og videre langs Amalfi kysten. En tur jeg har glædet mig til.

Dag 9  Mandag den 3.april  95km

Sorrento og Amalfi kysten

I dag ville vi igen på bjergkørsel, idet jeg så gerne ville opleve Amalfi kysten. Vejret var dog ikke det allerbedste, men vi fik da først lidt regn på nedkørselen af bjergkæden mod Pompeji.

Vi kørte først mod Sorrento og forbi vores gamle skod plads. Vi fandt ret hurtig ud af, at det var totalt umulig at parkerer nogle steder, dog var der i ny og nær små vigepladser hvor man kunne nyde udsigten og fotograferer.

Vejen mod Amalfi går af disse bjergveje Meget smalle veje Udsigt ned mod Sorrento Udsigt mod Napoli

Der holdt biler overalt i vejsiden på ruten, og vi fandt da også ud af hvorfor. Alle de biler som holdt langs vej (så det var svært at komme forbi) er alle beboerne. De bor jo op og ned af bjergsiden og eneste mulighed de har for at parkerer er her i vejsiden.

Efter Sorrento krydsede vi halvøen og kørte over til Positano, hvor vi håbede at kunne parkerer og få kaffe, men nej, stadig biler overalt.

Vi var derfor nød til at følge kysten ind til byen Amalfi og her nede på havnen kunne vi parkerer.

Vi gik op i denne spændende by og fik da også her vores kaffe og lidt at spise. Vi osede lidt rundt i byen og kørte så videre op i baglandet til byen Ravello og når jeg siger op, så er det op. Hele ruten på de 95 km var et hårnåle sving efter det andet. Et sted var der blinklys, idet vejen var så smal at man ikke kunne have 2 vejbaner.

Vi fandt en p.plads i Ravello og gik lidt rundt i byen. Vi fik også snakket med nogle dansker som var fløjet herned og så med bus. Da de hørte vi var kørende og så på disse veje tog de sig til hoved, men vi er sku også tossede.

Ned mod byen Amalfi Amalfi havn Kirke i byen Gaden i Amalfi Oppe i Ravello

Fra Ravello kørte vi så igen op af over bjerget og ned på den anden side mod Pompeji.

Alt i alt en super tur, men hvor er Italienerne nogle svine. Hvis jeg skulle bo i det de gør, ville jeg føle at jeg boede i slum. De smider affald alle vegne. Det flyder med affald lang veje, langs i gaderne i byen. De smider bare det hele for det gør de andre jo også. Ligeledes er deres alm. veje noget skrammel. Der er huller overalt, så man er bange for at støddæmper tager skade. Eneste gode veje er deres motorveje, men det betaler vi  også en bondegård for.

Jeg vil ikke skrive så meget mere for i dag, men lade billederne tale.