Matchtur til Mallorca 2012

Meningen var ikke flere ture i år, idet vi både havde været i Sydspanien i foråret, 3 uger med campingvogn til Sverige, samt flere forlængede weekender, men da 2 andre par fra vores fredagsklub ringede og spurgte om vi ville med på en match tur til Mallorca, var der ikke langt til handling, selvom turen kostede 8790, pr. person inkl. halvpension.

Erika havde ellers en drøm om, at vores næste tur skulle gå til Belek, men vi havde også talt om Mallorca, eller rettede sagt, så havde jeg et ønske om at komme til Mallorca igen, idet vores første udenlands tur sammen, gik til Mallorca i 1971. Vi har en del venner som rejser derned år efter år, dog ikke for at spille golf, men som beretter at det er en super ø at komme til. Årstiden var også perfekt, idet de først lukker ned for turisterne i slutningen af oktober og så regnede vi med at man stadig kunne bade.

Vi har en gang før været på match tur med Bravo Golf sammen med bl.a. Lis og Kjeld til Spanien og det var en succes, så vi talte på et tidspunkt om at gøre det igen, hvis vi kunne få den samme match leder.

Det var dog ikke denne match leder som var på denne tur, men en anden som Lis og Kjeld, samt Bente og Leon havde været sammen med og kunne fortælle at han bare var super, så turen og stedet blev valgt kun p.g.a. match lederen. Vi kendte ham ikke, men sagde at den var vi med på.

Det skete så det, at Bravo Golf skiftede matchlederen ud ca. 14 dage inden afgang, så vi overvejede at melde afbud til rejsen, men da Erika og mig havde taget fri fra arbejde og vi er de eneste der arbejder endnu, tog vi alligevel af sted og lad mig sige det med det sammen - sikke en super matchleder som havde sin kone med, men derom lidt senere.

Vi skulle af sted lørdag den 29.september kl. 06.20 fra Billund, så vi skulle tidlig op. Vi landede i Palma lufthavn lidt før tiden, men inden man kommer igennem denne store lufthavn som årlig modtager 11 millioner turister, gik der lidt tid. Vi fandt langt om længe den rigtige bus blandt alle de busser som holdt og ventede på os. Men så kom næste problem, idet bussen slet ikke kunne have alle vores bags og kufferter, så en bus mere blev bestilt. Vejret var super og vi havde jo også vores matchleder med hele vejen hjemmefra og hjem igen. Vi kørte rundt til 4 hoteller for at sætte folk af inden vi 24 kom til vores hotel som var Sol Cala Blanca i Palma Nova

Vi har ikke plads til alt vores ting, så en bus mere blev bestilt

Vores hotel set fra strandpromenaden med bar til venstre Forhallen
Udsigt ned på gaden fra vores altan. Til højre er ligeledes vores hotel og øverst oppe boede Lis og Kjeld, så vi kunne vinke til hinanden
Vi nyder aften solen Hotellet igen fra stranden. Bag glasset er spisesalen både ude og inde

Hotellet er et super hotel som er blevet renoveret i 2012 og her til vinter skal spisesalen have en tur. Hotellet ligger med hovedindgangen ud til en ensrettet gade med bare små butikker og barer/spisesteder og til den anden side er poolen som ligger lige ud til strandpromenaden og stranden. Mere perfekt kan hoteller ikke ligge. Vi fik et værelse på 1.sal med udsigt ud til gaden og med aftensolen, dog var der en del larm om natten når folk skulle hjem fra byen.

Normalt har man på sådan en match tur intro på ankomstdagen, men da vi manglede 2 par som skulle komme fra København og var forsinket, blev dette henlagt til om søndagen, med det resultat at vi desværre ikke skulle ud at spille golf før om mandagen.

Nå, men vi brugte resten af dagen på at få købt diverse drikkevarer med hjem til hotellet og vi 3 par begav os ned til stranden med nogle af disse varer og for at nyde solen.

Vi nyder den første dag på stranden med diverse drikkevarer

Vi fik os noget af en overraskelse da vi så menuen til aften. Der var simpelthen noget for en hver også for mig :-) og så for slet ikke at snakke om morgenmaden - hold da op.

Lidt af Erikas morgenmad Stort udvalg af frugt til morgenmad Så er hele holdet samlet til aftenspisning

Vi fik hilst på alle de andre, idet vores matchleder Christian og hans assistent som også var hans kone Karin, præsenterede os for hinanden. Det tog nogle dage inden vi lærte hinandens navne at kende.

Søndag havde Christian så indkaldt til infomøde nede ved poolen som man altid gør på en match tur. Her blev vi igen præsenteret for hinanden og fik info om hvem og hvor vi skulle spille. Det foregår sådan, at vi kun spiller med sin partner 1 gang og det er når vi spiller ægtepars match. Vi blev delt op i 6 hold og disse hold talte som samlede vinder ugen igennem, så den første match, var det hold man nu en gang var blevet samt sammen med. Matchlederen havde hjemmefra sat holdene sammen uden at kende folkene, så der var ikke noget her.

Her hold vi aftergolf hver dag. Her er det intro mødet den første dag

Ved info mødet, fik hver deltager en polo og en cap. Erika kom på hold med en Hanne fra Hedeland, en herre fra Kaj Lykke golfklub, samt en fra Viborg. Jeg fik Erikas holdkammeraters ægtefælder som makkere.

Efter mødet gik vi 3 par en lang tur langs strandpromenaden i det fine vejr, som dog ændrede sig senere. Nu går vi jo ikke ret langt på literen, så meget hurtig fandt vi ind på en bar for at tanke op. Vi var nu kommet til byen Magaluf som ligger klods op af Palma Nova.

Her forrest er det Lis og Bente På tur langs strandpromenaden Vi går ikke så langt på literen

Efter en stille øl med udsigt over bugten, gik vi videre op i Magaluf for at ose i butikker. Det startede dog med at regne lidt, så da tiden havde passeret middag, blev vi enige om at komme ind at spise en pizza. Mens vi sad der inde, sagde Erika at jeg skulle kigge ud på gaden, idet der var nogen vi kendte. Det viste sig at det var et par af vores venner her fra Kolding som også var på ferie. Vi fik talt med dem, inden vi igen fortsatte hver for sig. Mødte dem dog lidt senere oppe i byen og igen nogle dage senere da de gik forbi vores hotel.

Erika og mig ude at bade. Vandet var 25 gr og ikke en sten på stranden

Det klarede dog op, så vi blev enige om at komme ud at bade og det gjorde vi så hver dag resten af ugen, med en vand temperatur på omk. 25 gr. - Herlig

For os golfspiller er der hver 2 år et stort arrangement i fjernsynet, nemlig Ryder Cup hvor Europa dyster mod USA og lige netop denne weekend stod denne match, til nogen irritation for os, når vi nu ikke kunne se det. Stort set alle barer her nede viste alle de Engelske fodboldkampe da der er mange Englænder på ferie her, men til stor glæde for os alle, fandt vi en bar lige skråt over for hotellet som både viste fodbold og golf. Her sad vi både lørdag aften og søndag aften/nat for at følge drengene fra Europa holdet. Det var simpelthen bare en fed oplevelse og lidt fulde blev vi nu også.

Her på dette værtshus, så vi Ryder Cup

Så blev det endelig mandag og dermed golfdag. Vi blev afhentet kl. 9.00 på hotellet og kørt op i området ved Palma til Golfbanen Son Muntaner som er en par 72 bane på 5968m fra gul og 5170 fra rød.

Bravo golf har i flere år forsøgt at komme til at spille på denne bane, men dette var ikke lykkes før nu, idet banen kun var for deres hotels gæster. Kommer man ind fra gaden er green fee prisen 138,-EUR pr.person og skulle efter sigende være en super bane, så vi var meget spændte på at spille denne. Stor var vores skuffelse, da det viste sig at den var den ringeste bane af de 4 vi spillede. Greenene var utrolig bløde, så man skulle passe meget på hvor man satte en fod, for den fordybning rettede sig ikke lige sådan. Ligeledes var deres fairway lige så ringe, med alt for lidt græs, med en del bar sand mange steder.

Nå men nok om det. Vi skulle jo denne dag spille med dem som var ens hold resten af ugen, selvom denne dag var den eneste hvor vi alle 4 spillede sammen, men vores enkelte scorer blev lagt sammen resten af ugen. Dette var en super ide fra Matchlederen, idet man de andre dage farede runde og spurte de andre på holdet hvor meget de havde lavet, samt moppede hinanden på en sjov måde.

Ligeledes spillede vi Stableford hvor vi spillede om hvem der havde lavet flest point når vi nåede finaledagen og dermed kunne kåre ugens vindere.

Der bliver puttet inden runden. Her med det flotte klubhus på Son Muntaner i baggrunden Ude på banen var dette ca. 100 år gammel oliventræ - FLOT
Erika sammen med 2 af sine medspiller Her er en af mine medspiller

Efter runden var der tid til at side på terrassen med sit hold for at nyde en kold velfortjent øl. Vejret var ligeledes blevet rigtig godt og varmt, men de næste dage skulle vise sig at blive endnu varmere.

Erika lavede 26 point denne dag til sit hold og jeg kom ind med 27 point, så allerede her havde jeg håne retten over fruen :-)

Vi blev igen afhentet af bussen og kørt tilbage til hotellet. Vores matchleder sagde at vi skulle mødes til aftergolf kl. 19.30 til præmieoverrækkelse inden vi skulle ind for at spise. Det var ligeledes sådan, at dem man spillede sammen med, spiste man også sammen med ved samme bord, for på den måde at blive rystet sammen. Virkelig hyggelig.

I dag skulle bedste hold have deres præmie og det blev det hold som Erika var på. De fik hver en rigtig flot golfbluse. Vi havde ligeledes hver dag tættest pinden på et par 3 hul på banen og denne dag var jeg tættest flaget med ca. 2 m til pinden. Dette udløste en flaske champagne som blev lagt på køl på værelset til en given lejlighed.

Dorthe og Erika Vinderholdet den første dag. Stefan, Erika, Hanne og Kaj

Efter aftensmaden gik vi 3 par ud i byen for at finde et listig sted for at få en drinks.

Vi 3 par hygger. Her er det Bente, Lis og Erika Her er vi mænd med Leon, Kjeld og mig

Tirsdag morgen blev vi igen afhentet i bus og kørt over på den anden side af Palma bugten, for at spille Golf Maioris, som viste sig at være en super bane. Dagen spilleform var ren Stableford.

Vi spillede igen med 3 andre, dog var Bente og mig sat på sammen hold denne dag. Banen var en par 72, men var en lang bane på 6000 fra gul og 5301m fra rød tee, så derfor fik vi alle en del flere streger at gøre godt med.

Både Erika og mig kom ind med 26 point denne dag. Her havde vi ligeledes tættest flaget, så på vej hjem i bussen sagde jeg at jeg ville tage min flaske med på standen, så kunne de andre bare komme. Erika fik købt nogle glas på den anden side af gaden og vi fik badetøj på og gik på standen med vores flaske. Det viste sig at stort set alle kom og andre havde rose med, samt andre drikkevarer. Vi gik først i vandet og hyggede os så på stranden med de våde varer - virkelig hyggelig.

Golf club Maioris Øl på terrassen med gæster På vej hjem fra Maioris, med denne udsigt over Palma

Der var igen aftergolf kl. 19.30, hvor Bravo hver dag er vært ved en pindemad og hvidvin. Her udeles ligeledes præmier for dagens resultater. Dagens vinder blev Bente.

Vi tog igen et stykke ned af gaden for at finde et sted til en drinks. Vores rejseleder Christian havde fortalt at man kunne få nogle super hot dogs lidt længere nede af gaden og at de stort set havde åben hele natten. Erika og mig gik derned for at få en hot dog inden sengetid. Vi gik langs strandpromenaden hjem på denne dejlige sommeraften.

Onsdag var fridag for golf, så Erika og mig, samt Lis og Kjeld havde meldt os til en udflugt arrangeret af Bravo Tours. Turen kostede os 48 EUR pr.person.

Morgenmad lige ud til stranden med solopgangen

Vi blev afhentet kl. 9.00 og skulle ligeledes afhente 3 andre steder. Det ene sted var de 32 unge fra et gymnasium som skulle med på turen. Det første sted vi skulle hen, var Mallorcas ældste og største loppemarked i Genova, som ligger oppe midt på øen. Vi var lidt forsinket p.g.a. de unge menesker, så der blev kun til 1½ time på marked og vi nåede ikke end gang en 1/3 af marked. Vi kørte herefter til byen Manacor for at besøge øens perle fabrik Majorica, som fremstiller kunstperler. Her gik vi rundt i ½ time hvor man også kunne købe perler.

Her er vi på marked i Genova Perlefabrikken Majorica med udstilling

Turen fortsatte så til havnebyen Porto Cristo hvor vi først skulle have frokost og derefter besøge de berømte grotter. Vi fandt et hyggelig sted nede på havnen, med udsigt over denne hyggelige havn. Vi sad her og nød en lækker frokost med en kold øl. Vi kørte herefter de få km til grotterne. Det var forbudt at tage billeder i grotten, men det var der mange der gjorde, selvom der stod vagter rundt omkring. Nede i bunden af grotten var en stor sø og op langs grotten, var der sat en masse bænke. Lyset blev slukket og på søen kom der 3 robåde sejlende, hvor der på den ene var der et klaver samt violiner hvor der var 4 som spillede klassisk musik, utrolig smukt.

Her er denne smukke havn i byen Porto Cristo Her sad vi og nød vores frokost
En lille strand var der også her i Porto Cristo Bussen klar til afgang

Vi kørte så retur til Manacor, hvor vi skulle ind og smage på forskellige likører. Vi kunne bare drikke alt det vi ville, men det er nu noget sødt stads. Vi var igen hjemme på hotellet ved 18 tiden, så vi gik igen en tur i havet for at bade inden aftensmaden. Aftenen blev igen brugt på en bar i byen.

Vi står i kø for at komme ned i grotterne Her er nedgangen til grotterne

Drøbstens hulerne

Likørfabrikken med alle smagsprøver Katedralen i Palma
Aftensmaden ude i det fri med udsigt ud over havet - flottere kan det ikke blive

Torsdag skulle der så igen spilles golf og denne dag var der fourball som skulle spilles. Vi spillede denne dag med vores ægtefælde/partner og den bedste scorer på hullet talte til den samlede score.

Vi skulle igen op i resortet om Palma, hvor vi skulle spille Son Quint. Banen er en par 72 på 5929m fra gul og 5119 fra rød tee. Igen en super flot bane, med plads i siderne, dog en del træer.

Som par gik det ikke for godt, idet Erika slet ikke kunne få det til at køre denne dag. Hun lavede desværre kun 18 point, hvor jeg kom ind med 30 point, så det rakte ikke til præmie denne gang. Sidst vi var med Bravo vandt vi suverænt par matchen. Det var meget varmt denne dag og Erika var fuldstændig ubrændt. Hun var simpelthen bare så træt, så det var rart at komme ind i klubhuset og få en kold øl. Vi spille par match med Kirsten og Mogens, fra Viborg. De var bare så hyggelige at spille med. De kørte dog rundt i buggy, men det betød så også at de havde køleskab på buggyen, så Mogens og mig kunne få kolde øl på runden.

Klubhuset på Son Quint Flotte tavler på banen
Erika Her er vi på et af hullerne med Palma i baggrunden

Så blev det fredag og dermed finaledagen og sidste dag med golf. Spilleformen var igen Stableford. Kunne godt have ønsket mig andre spilleformer sammen med Stableford, men ok. Vi skulle spille Son Vida, som ligger oppe ved de andre 2 ved Palma, dog er denne den ældste af de 3 og som den eneste omgivet af den ene store villa efter den anden. Hammerslag havde på et tidspunkt en villa her de fremviste og som "kun" kostede 50mil kroner, så de var store - meget store og lå op af skråningen med udsigt til golfbanen, men også ned over Palma.

Klubhuset på Son Vida

Vi skulle lige have en lille en inden runden

Banen var en par 71 på 5601m fra gul tee og 4738m fra rød tee. Banen var meget meget flot, MEN også med mange smalle fairways, så det var bare med at slå lige og tænke sig godt om, idet mange af par 4 hullerne godt kunne nås i 2. Dette var også tilfældet for mig og min mandlige makker denne dag, men når vi så kom på green, kunne vi ikke putte. Greens var utrolig svære at læse.

På vej op af banen med de flotte huse op af skråningen Dette flotte par 3 hul på 130m fra gul. Jeg landede kun 1½ m fra flaget
Igen nogle flotte huse Vi er på vej ind af hul 18

Erika kom ind med 22 point og jeg kom ind med 29 point, som viste sig at blive en 1.plads denne dag og en flot golftrøje som præmie.

Øl efter runden i klubbens gårdhave med vandfald i baggrunden Erika med dem som hun spillede med denne dag

Efter hjemkomsten til hotellet, var vi som de andre dage igen ude at bade og dem som vandt champagne, havde dette med på stranden. Sidste aften afholder Bravo altid en festmiddag og denne skulle foregå på en hygge restaurant lidt længere henne af gaden. Vi sad denne aften sammen med vores partner og der var en 3 retters menu som vi skulle igennem. Vi havde nogle dage forinden bestemt os for hvad vi ville have til forret, hovedret samt dessert. Der var ligeledes masse af hvidvin, rødvin og vand.

Nu skulle alle vindere for hele ugen både i hold og individuel findes. Erikas hold havde i flere dage lagt i spidsen, men var røget ned på en 3 plads. Mir hold havde til gengæld ligget på sidste pladsen en del dage, men vi fik os arbejdet op på en 4.plads.

Så skulle dagsvinderen kåres og det var her jeg vandt med 29 point - lidt utrolig at det var den højeste score. Så skulle 1 og 2 pladsen for hele ugen kåres. 2.pladsen tog jeg mig af og 1.pladsen var Bente som vi rejste sammen med - Godt gået Bente

Vi festede i en del timer, hvorefter Erika og mig gik langs stranden hjem og sad på vores altan og nød denne fine aften. Jeg begyndte dog at drømme om hot dogs og til sidst tog jeg tøjet på og gik mod pølsevognen. På vejen mødte jeg matchlederes og hans kone, samt 2 andre par som også var på vej derhen. Christian gav både pølser og øl.

Så kunne man med fyldt mave godt hoppe i seng. Kufferterne var pakket, idet vi skulle med bus næste morgen kl. 7.30

Festmiddagen Kaj og Hanne fra Viborg
Matchlederen Christian og hans kone Karin Hr og fru Andersen
Lis og Kjeld Bente og Leon

Til slut vil jeg bare rose Bravo for den bedste tur vi ind til nu har været på. Dette skyldes selvfølgelig matchlederen og hans kone Karin, men så sandelig også dem som var med på turen. Vi faldt bare så godt sammen alle sammen.

Ligeledes blev Erika og mig fuldstændig vilde med Mallorca, så bare vendt - vi vender tilbage