Mallorca Oktober 2013

Vi havde ikke været på en golfferie her i 2013, så et eller andet skulle der ske. Erika mente at vi godt kunne tage en tur UDEN golf - en kærlighedsferie og når det ikke drejer sig om golf, kan vi jo også rejse for den halve pris.

Vi blev enige om at finde en uge hvor vi kunne holde ferie og så bare tage det der bød sig. Vi bestemte os for uge 41, idet uge 40 og uge 42 var noget dyrere.

Efter sidste års tur til Palma Nova på Mallorca (med golf) blev vi enige om at Mallorca lige var stedet for os. For det første er der en kort flyvetid og da Hr. Andersen ikke er vild med at flyve, passede det os godt. Vi havde så hørt fra en del andre at hvis vi skulle derned, så skulle vi vælge Alcudia. For det andet, så ville vi af sted helt alene - det var jo en kærligheds tur UDEN golf.

Vi kiggede en del efter et hotel som passede ind i vores ønsker og valget faldt på Hotel Sofia, eller det er mere et lejligheds kompleks. Vi valgte at få morgenmad med i prisen og så gå ud at spise hver dag. Vi valgte ligeledes at betale lidt ekstra for at få en lejlighed med udsigt ned til poolen og over havet.

Når vi nu var dernede ville vi ligeledes leje en bil et par dage, men prisen for at blive fragtet fra lufthavnen og til Alcudia var kr. 375,- og da prisen for at leje en bil en hel uge var under 1000,- kr, bestilte vi den. Den stod så klar i lufthavnen til os.

Vi skulle rejse lørdag den 5.oktober kl. 8.00 fra Billund, så vi var oppe kl. 4.30. Det viste sig så, at flyet var forsinket i 1 1/2 time, men af sted kom vi da. Det blæste en del det første stykke, så jeg sad lidt på pæle,

Dette havde fruen fundet frem 1 uge inden afrejse :-) Flyet var 1 time forsinket, så vi venter
Et kig ned i afgangshallen SAS flyet vi skulle med

Vi fik hentet vores bagage og fik anvist vores lille Seat Mini bil, men der var lige et par skrammer og en enkelt bule, så jeg fik lige fat i ham som stod for at modtage bilerne, til lige at noterer dette på vores lejekontrakt med hans underskrift og dette var intet problem. I min Iphone har jeg TomTom gps, så det var bare at følge den til Alcudia som ligger på den nordlige del af øen.

Vores lille Seat - super lille bil Vores Appartement Sophia

Vi fandt vores lille hyggelige hotel som ligger lige ud til stranden og strandpromenaden. Vores værelse var ikke helt klar, så vi startede med lidt at spise på den udendørs terrasse og ikke mindst, en kold øl. Vi fik vores lejlighed, som lå lige ud til poolen og med udsigt til havet, bedre kunne det ikke blive, så skulle det da lige være de fyr træer som tog noget af udsigten, men det meste kunne vi nu se under dem.

Lige ankommet og så øl og lidt at spise. Vores altan er ved pilen Køkken - stuen
Soveværelset med Meget bløde senge Spisestuen hvor vi fik vores morgenmad
Vi havde en pragtfuld udsigt. Port Alcudia i baggrunden Lidt mere udsigt
Baren ved poolen. Livredderen sad dernede hver dag fra 10 - 18 også da det regnede Stedet set fra stranden
Strandpromenaden Pool området ved aften tid
Her sad jeg hver dag og skrev dagbog Info møde med Apollo

Vejret var fint med 26 gr, så efter at have fået pakket ud og en kold mere på altanen, ville jeg en tur ud for at bade. Lækker sandstrand, men man skal noget ud for at komme til det lidt dybere, så for børnene er dette super. Vandet var bare dejlig, så inden jeg gik op, skulle poolen også lige prøves. Også den var i orden.

Vi skulle have købt lidt drikkevarer m.m. så vi gik langs stranden ind mod Port de Alcudia og fandt her et supermarked. Fra vores hotel er der ca 300 m til centrum og måske lidt længere til Port de Alcudia.

Vi nød eftermiddagen på altanen med endnu en kold, inden vi fik klædt os om for at komme ud at spise.

Vi gik mod den nye bydel, idet vi i Apollos brochurer havde læst at det bedste sted i området for at få en super pizza var et sted som hedder Roma. Da vi kom lidt hen af gaden kom vi til den nye bydel og hold da op en gade. Det ene spisested og butikker efter hinanden hele vejen op af denne lange gade. Gaden bliver i det daglige kaldt Dollargade. Vi fandt Roma og bestilte en pizza hver efter deres menukort som var på alle nordiske lande inkl. Tysk og Engelsk. Grunden til at det også var på Dansk, er at der i hver tilfælde da vi var her, er utrolig mange Dansker og Svensker.

Første aften ude at spise. Vi havde hørt meget godt om Roma og deres pizza. De var bare gode :-)

Vi sluttede med at gå en tur op af denne gade, men trætheden efter at have været oppe siden kl. 4.30 om morgenen, meldte sig

Søndag den 6.oktober

Vi havde som det eneste til købt morgenmad, resten skulle vi så selv stå for. Morgenmaden var der og man kunne da også blive mæt, men det helt store var det nu ikke.

Vi sad lidt på altanen for at vente på at kl. skulle blive 10.45, idet der her var information fra Apollo guiden. Efter dette tog vi en tur ned på stranden, men efter 1 time blev det så meget overskyet, at vi gik op igen.

Vi havde fået at vide at der oppe i den gamle by var markeds dag, så på med traveskoene og hen langs stranden til Port de Alcudia. Vi havde fået at vide at den gamle by lå lidt inde i landet bag Port de Alcudia.

Kunst på stranden Lige inde til højre var vi inde for at spise en aften. Vi boede hvor pilen er
Port Alcudia
Port Alcudia En af de små hyggelige gader i byen

Vi ledte, men kunne ikke finde nogen skilt. Vi fandt et par svensker som sad med et kort og spurte dem om de viste hvor den gamle by lå. De havde det samme problem som os, idet de heller ikke viste hvor det var. Vi blev dog enige om at gå mod øst, men efter et stykke spurte jeg dog lige en indført. Vi gik i den forkerte retning. Vi skulle gå ca. 2 km mod vest i stedet.

Til sidst kom vi da også til den gamle bydel som lå noget udenfor Port de Alcudia. Det var bare alle tiders at gå her inde bag de gamle murer. Stort set alle dem som havde en bod, var klædt ud som i gamle dage.

Der var marked i Gamle Alcudia Boder ved boder
Alverdens frugter beklædt med sukker Boder set lidt fra oven
Alle var klædt i da tidens tøj Lidt af bymuren
Falke - tror jeg Spisesteder lang bymuren
Her skæres blæksprutter i stykker og koges Så er grillen klar
Billede oppe fra bymuren En af indgangen til den gamle by
Dette viste sig kun at være stillet op til markedsdag. Om det var på hjul eller hvad, ved jeg ikke, men flot var det

Vi fik nogle timer til at gå her, inden gåturen tilbage igen. Vejret var ikke det bedste og vi fik da også et par dråber vand sidst på dagen.

Vi gik igen op i det de kalder Dollargaden for at spise. Alle de steder hvor der er en restaurant står der en til to personer , for at lokke folk ind. Vi kom til et sted hvor der stod en gammel spansk dame som spurte hvor vi kom fra. Da vi fortalte at vi kom fra Danmark næsten sprang der en lyshåret kvinde op fra en stol med krykker og sagde god aften. Det viste sig at hun var Norsk og ejede stedet som hedder Portofino. Hun var faldet nogle dage forinden og brækket foden, men derfor skulle der stadig arbejdes. Vi valgte at spise hos dem, men ja maden var i orden, men det var også det. Det manglede ligesom det hyggelige.

Aftenen sluttede med en kold på altanen, men vi måtte have en trøje på da det var blevet køligt.

Mandag den 7.oktober

Vejret så ikke for godt ud da vi stod op, så vi besluttede at vi ville på udflugt i vores lille Seat.

Vi ville ud til det nordligste punkt på Mallorca som hedder Formentor og vejen dertil skulle være noget af en bjerg tur med mange snoede´ veje. Inden ville jeg lige kigge på en golfbane som ligger lige efter Port de Alcudia.

Golfklubben hedder Club de golf Alcanada og ligger bare så smukt ned til vandet og med udsigt ind til Alcudia. Vi havde jo taget golfsko med hvis vi nu fandt på at spille en gang golf, men med de priser bliver det vist ikke til noget. Pris for leje af golfkøller og greenfee pr.person EUR 175,-og det er lige lidt for meget for Andersen.

Et besøg på den lokale golfklub i Alcudia. Golfklub Alcanada. Utrolig flot

Vi kørte videre mod vores mål for dagen og lige efter Port de Pollenca startede opstigningen. Hold da op nogle snoede veje. Erika er slet ikke til sådan noget, så hun skreg en gang imellem når det blev for spændende. Der var flere udsigtspunkter på ruten derud, hvor vi gjorde holdt. Hold da op en udsigt hele vejen derud. Til sidst nåde vi Formentor som har et fyrtårn og et cafeteria derude, MEN ikke ret mange p. pladser.

Bugten ud for Pollenca Så er vi klar til bjergkørsel for at komme ud til det nordligste punkt på øen
Bugten og Pollenca set lidt fra oven Her kan man se vejen og alle hårnålesving
Pollenca set lidt højre oppe fra. Der er langt ned
Udsigtspunkt Mirador del Colomer Flot udsigt :-)

Udsigtspunkt Mirador del Colomer

Det blev noget af en prøve at finde et sted at holde og når så folk holder på kryds og tværs op af vejen. Det var stort set umulig at finde et sted at holde, men jeg fik da smidt bilen helt ind mod klipperne på vejen ned, som viste sig at være en god ide, idet vi på den måde havde lettere ved at komme derfra.

Så går det videre op og igennem klippen. Selv cyklister cyklede her og der var mange
Vi nærmer os Formentor Formentor og fyrtårnet i baggrunden
Der var ren trafikkaos her på Formantor Der var alt for lidt p.pladser og man kunne stort set ikke vende. I forgrunden har jeg

smidt vores bil :-)

Her lidt af vejen vi kom fra Udsigten oppe fra Formentor
Der var også en restaurant deroppe Fyrtårnet

På vejen hjem ville jeg også lige forbi en anden golfbane, nemlig Golf club Pollenca som havde en fantastik udsigt ind mod Alcudia. Her var priserne lidt billigere, men stadig lidt i den dyre ende, så det ender nok med at turen bliver uden golf. Inden vi kørte vores tur, var vejret blevet rigtig godt og temp. nåede op på 25gr. Hjemme igen lagde vi os ned på en drømmeseng, men her hen sidst på eftermiddagen er det igen kølig. Grunden er at vi får vinden lige ind fra havet til vores altan, går man i læ er det dejlig.

På vejen hjem skulle vi også lige forbi golfklub Pollenca Geder går frit rundt. Her stort set midt i byen Pollenca

Vi spiste igen oppe på Roma og resten af denne dejlige aften tilbragte vi hjemme på altanen med en rom og cola.

Tirsdag den 8.oktober

Vi sov længe denne dag, så inden vi kom ned til morgenmad var klokken 9.15. Vejret var pragtfuldt, solen skinnede fra en skyfri himmel, så vi besluttede at tage en lang gåtur langs stranden ind til Port de Alcudia og retur, kun iført badetøj.

Et sjovt billede. Vi ligger ved strander mens det bliver Meget mørkt. Der kom så også lidt regn ud af det til sidst

Men inden vi nåede ned til stranden var der allerede en hel del skyer. Efter turen lagde vi os ned for at nyde den sol der nu var, men efter 1 time trak det op og det begyndte at regne. Vi kunne se at det kun var her på nordkysten, så vi besluttede at køre en tur ned langs bjergene på Vestkysten.

Jeg havde fra en kollega fra skadestuen på sygehuset (Anne Lise) fået tilsendt en hel beskrivelse hvad og hvor alt ting er  værd at besøge. De har åbenbart været på Mallorca en hel del gange og kender stort set det hele.

Vi fik pakket Anne Lises beskrivelser, samt et landkort over øen og turen går til Mallorca som Erika havde lånt af en af sine kollegaer på Børne og Ungdomsafdelingen.

Lad mig sige det med det samme. Fru Andersen hader at køre bil og bjergkørsel får hende til at træde bundpladen ud af bilen i passager siden. Hun skulle nu med, idet jeg hader at flyve og hun hader at køre, så derfor gør vi begge dele, om sommeren kører vi sydpå og 1-2 gange om året flyver vi.

Bjergtunnel op med Soller - Pris for at køre igennem 5 EUR Gader i Soller
Herfra startede toget ned til Port de Soller Lille butik med fruens navn

Toget som kører mellem Soller og Port de Soller. Pris hver vej 5 Eur per. person

Port de Soller som ligger i en bugt

Port de Soller

Så går turen videre op mod bjergbyen Fornalutx Skråningen var lavet i trapper til frugt træerne

Det vi skulle udforske var Serra de Tramuntana bjergkæden, som går hele vejen fra Palma og op til nordkysten hvor vi bor. For ikke at Erika skulle få for megen bjergkørsel, kørte jeg næsten helt ned til Palma og startede opturen til vores første stop, nemlig byen Soller. Fra Palme og op til Soller er der næsten 60 hårnåle sving og det var kun starten på vores tur - stakkels Fru.Andersen.

Vi kørte gennem passet Coll de Soller i stedet for at køre uden om og prisen for at køre gennem denne tunnel var 5 EUR.

Soller ligger i en smuk dal hvor byens befolkning dyrker citrus for at bidrage til byens økonomi.

Vi fandt en p-plads og gik op på byens torv. Herfra kan man tage sporvognen som er fra 1913 ned til Port de Soller som ligger smukt i en bugt. Port de Soller er en gammel fiske leje, men i dag et meget yndet turistmål med mange flotte både og utrolig flotte huse op af skråningen.

Turen med denne gamle sporvogn koster 5 EUR pr. person hver vej. Man kan også bare tage bilen og køre derned, idet der kun er ca. 5 km til stranden. Vejret var bare super, så hele stranden var fyldt med folk. Vi fik lidt tid hernede og tog så sporvognen retur.

Næste stop i Tramuntana bjergene var en lille bjergby ved navn Fornalutx som Anne Lise havde beskrevet som en af Mallorcas smukkeste bjergbyer, så den måtte vi se.

Byen Fornalutx som var utrolig smuk med disse flotte bygninger
Byen Fornalutx

Byen lå ikke mere end 7 km fra Soller, så den var hurtig nået, selvom der var en del snoede veje.

Anne Lise havde ikke løjet, da hun beskrev denne smukke bjergby. Selve byen ligger nede i en dal og op af skråningen. Senere da vi kørte derfra fik jeg taget en del smukke billeder oppe fra bjerget og ned mod byen. Vi vandrede rundt i byen et stykke tid og skulle så videre mod nord, men den var Erika ikke helt med på, da hun havde set de gader i byen, som mange steder kun tillod en bil at pasere.

Et kig ned på byen lidt fra oven

Jeg fik hende dog overtalt til at fortsætte turen op i bjergene og hvilken smuk tur med masse af udsigtspunkter som stort set alle skulle fotograferes fra. Den første var Mirador de Ses Barque hvor man havde en fantastisk udsigt ned til Port de Soller hvor vi havde været. Herfra gik turen til tunnelen under Sierra de Torrellas bjerg, men inden vi kørte igennem, skulle jeg da lige stoppe for at fotograferer igen. Til sidst blev Erika siddende i bilen :-)

Vi kørte videre gennem bjerget og kom til dette udsigtspunkt med udsigt ned til Port de Soller

Så gik det gennem tunnelen og vores første møde med en bjergsø, nemlig Cuber og herfra videre op til bjergsøen Puig Major som ligger ved øens højeste bjerg som dog er lukket, idet det er militær område. Vi kørte også rundt om en militær kasserne.

Videre mod Sa Calobra som er tegnet af den Italienske ingeniør Antonio Parettiog som hyldes ved det højeste punkt rasteplads Sa Moleta. Terrænnet falder 800m på den 12 km lange strækning, så der var rigtig mange hårnålesving - stakkels Fru Andersen.

Tunnel gennem bjerget Vejen skærer sig langs bjerget
Der var ikke megen vegetation heroppe

I stedet for at fortsætte hele vejen ned til Pollenca, drejede vi fra hvor skiltet viste til Inca, med alle de hårnålesving, men dog ikke den lange strækning gennem bjergkæden. Klokken var efterhånden også blevet mange. Selve turen gennem bjergkæden på det stykke vi tog var på ca. 50km med ren hårnålesving så Erika fik sin sag for. Hun gispede da også nogle gange.

Aftensmaden blev igen på Roma, dog denne gang med pasta, is og Irish coffee.

Erikas dessert

Resten af aftenen tilbragte vi igen på vores altan med en pragtfuld lun aften.

Vejret i dag havde ikke været for godt. Vi startede med fint vejr, så regn og da vi kørte ind på øen, steg temp. til 25gr og fint vejr. Senere igen lidt regn, men her sidst på aftenen fint.

Onsdag den 9.oktober

Vi stod op til overskyet vejr, så vi besluttede at køre til Mallorcas største og ældste marked i byen Sineu, selvom vi var der sidste år med bus, men da fik vi kun 1 time, så nu ville vi bare slentre uden at skulle kigge på klokken.

Vi fandt et sted hvor vi kunne parkerer og slentrede rundt på dette enorme marked et pat timer inkl. øl pause.

Marked i byen Sineu

Allerede da vi kom til marked var solen kommet, så det blev varmt. Der blev ikke købt det helt store, så vi fandt bilen for at køre videre.

Vi valgte at køre en tur over på østkysten til havnebyen Cala Ratjada som er et gammelt fiskeleje. Vi kom gennem byen Arta med sin flotte kirke på toppen af det lille bjerg midt i byen. Vi gjorde dog ikke stop, men fortsatte til Cala Ratjada. Vi fik parkeret og gik ned til stranden som her lå i en lille bugt. Vi var sure over at vi ikke havde taget badetøj med, da vejret her var fantastisk. Vi var blevet godt sultne, så vi fandt et sted at spise, med udsigt ud over vandet.

Så er vi på østkysten i byen Cala Ratjada

Vi ved ikke hvad det gør det, men alle de steder vi kommer uden for Alcudia har fint vejr. Straks vi kom hjem var det igen overskyet, men jeg er sikker på de har haft godt vejr, idet der lå en del ved poolen.

Vi sad lidt og kiggede i det materiale jeg havde fået fra Anne Lise over de restauranter de havde besøgt eller ikke nået og faldt over en Skandinavisk restaurant ved navn Göta Kanal som ligger næsten for enden af Dollargaden i en sidegade til denne. De havde ikke været der endnu, så vi blev enige om at kigge nærmere på stedet. Det så rigtig hyggelig ud, så vi valgte at prøve stedet. Det viste sig at alle, både gæster og personalet var svensker men som alle andre steder her i Alcudia var menukortet også på Dansk.

Så er vi på restaurant Göta Kanal

Vi blev ikke skuffet, idet maden bare var i orden. Der var en super betjening og prisen var ok. Stedet kan varmt anbefales og for de sportstossede har de en helt uge program med Danske, svenske og norske fodboldkampe.

Torsdag den 10.oktober

Dagen i dag er hurtig skrevet. Vejret var super fra morgenstunden, så vi gik en tur langs stranden indtil solen var ved vores pool omk. kl. 10

Vi nød det fine vejr til hen på eftermiddagen da der igen trak masse af skyer op som da også gav en lille byge omkring spise tid, men den var over på 10 min.

Så fik vi en  - næsten hel dag med solskin. Fruen koger En pragtfuld dag

Vi sad resten af eftermiddagen på altanen inden vi skulle ud for at spise.

Denne gang ville vi ind til Port Alcudia og valget faldt på El Yate som ligger helt ned i sandkanten. Maden var ok, men det er så også det.

Vi spadserede hjemad igen, men jeg havde lyst til en IrichCoffee oppe fra Roma som jeg havde fået sidste aften og var en af de bedre jeg havde smagt så hjem forbi for at hente en trøje og så videre op i dollar gade.

Aftenen sluttede med en drinks på altanen.

Fredag den 11.oktober

Vi stod op til ugen dårligste vejr. Der var overskyet og vi fik sågar lidt regn og temp. var kun omk. 18-20 gr. Første gang jeg havde lange bukser på om dagen.

Hvad skulle vi finde på til denne triste og sidste dag. Vi besluttede at køre op i den gamle by, for at slentre her. De butikker som lå oppe midt i byen havde vi ikke før set. Utrolig mange flotte huse og forretninger.

Vi sad oppe på torvet af byen og nød en kop kaffe, inden vi igen kørte.

Vi besluttede herefter at køre en tur ud på spidsen ved Alcudia til Sas Pasteras. Vejen derud førte forbi nogle store flotte huse. Området er et rigtig vandreområde, idet der var mange vandre stier. For enden ligger der et vandrehjem og en restaurant hvor vi fik noget at drikke og nød denne flotte udsigt.

Så er vi igen i den gamle by Alcudia, dog uden marked

Den gamle by Alcudia

En cafe med en scotter Gå gader
På vej ud til Cap des Pinar Udsigten fra restauranten

Vi kørte hjem for at få en trøje på og lod bilen stå, for at gå ind for at se lystbådehavnen i Port Alcudia

Dagen sluttede igen med en tur i byen for at spise og da vi ikke havde den store lyst til den helt store kolonariske oplevelse, gik vi igen op til Roma. Vi fik dog lige købt en cap hvor vi fik barnebarnets navn syet på.

Som skrevet var dette vores sidste hele dag og det som har været noget af det bedste, er at vi valgte ikke at spise på hotellet, men gik ud hver aften, det var virkelig hyggelig.

I morgen skal vi først flyve kl. 20.30, så vi regner med at stå stille og rolig op og så køre ind til Palma for at se byen, inden vi aflever bilen igen

Lørdag den 12.oktober

Der var gråvejr og hjemrejse. Dem som kommer i næste uge som er efterårsferie vil få rigtig fint vejr. Vi pakkede stille og rolig, idet vi først skulle med flyet kl, 20.35

Vi fik pakket og forlod hotellet kl 11.30 og kørte til Palma, hvor vi ville tilbringe eftermiddagen, inden vi skulle afleverer bilen i lufthaven.

Ankommet til Palma kom næste problem. Hvor skulle vi parkere bilen tæt på Katedralen som mulig. Man kan parkere nede i kælderen under den, men her var alt optaget, så vi fik kørt noget gemmen Palma inden vi fandt en p. kælder og endda nogle km fra katedralen. Vi gik ned til havnen og begyndte at gå ind mod byen, da der her var en p. plads på lystbåde havnen. Jeg gik hele vejen tilbage for at hente bilen og kørte så herned for at parkerer.

Katedralen i Palma
Havnen i Palma
Området omkring Katedralen

Der gøres meget for at tjene lidt penge. Den første viser en minearbejder som står helt stille. Den anden svæver i luften og den sidste uden hoved

Herfra var der 2.5 km til katedralen og da vi jo havde lange bukser på var det varmt, idet det her i Palma var 29gr. Pyha hvor vi svedte. Vi gik en tur rundt om denne smukke katedral, inden vi gik en tur op i de små gågader.

Billedet til venstre er fra vores tur her i 2013 og billedet til højre er også mig for 41 år siden. Billedet er taget ved katedralen. Ved sku ikke rigtig hvilket der er bedst :-)

Vi kørte så til sidst ud i lufthavnen og fik afleveret bilen. Der blev ikke set til den eller sagt noget, så nu er vi da spændte på om der kommer en ekstra regning eller hvad ved jeg. Jeg gjorde dem opmærksom på da vi hentede bilen at der var en del skrammer m.m. og dem tegnede han da også ind på et stykke papir og gav os sin underskrift, men når man så bare smider bilen og flyver hjem - ja hvem ved.

Vi slapper af inden vi kører i lufthavnen Så venter vi i lufthavnen

Flyveturen gik super, så vi var hjemme før tid.

Alt i alt en skøn tur dog kunne vi have ønsket os noget bedre vejr.

Alle billederne fra turen kan ses i vores Fotoalbum her