Sommerferien 2007
Tyskland rundt

I år havde vi kun 14 dages sommerferie, idet vi igen skulle have 14 sidst i august, hvor jeg har 25 års jubilæum på sygehuset og har inviteret børn, svigerbørn og børnebørn en tur til Kos.

Derfor var det lidt begrænset hvor langt vi kunne komme med campingvognen.

Vores første indskydelse var at køre en tur til Sverige for at spille golf i Skåne og Blekinge området, men dette blev lavet om et par dage før vores ferie startede, idet vejrudsigten meldte regn og gråvejr.

Vi blev derfor enige om at køre sydpå, men helt til Middelhavet eller Adriaterhavet var for langt på 14 dage. Vi gik på nettet for at se hvor vi ikke havde været før og valget faldt på Sydtyskland, nærmere omkring Füssen som ligger i bunden af A7. Vi fandt nogle campingpladser som vi ville besøge og måske ville vi køre ind i Østrig for at camperer der. Vi havde bogen Turen går til Sydtyskland liggende og den blev studeret grundig.

Ved nærmere gennemlæsning stødte jeg på en artikel om en by ved navn Rothenburg Ob der Tauber som ligger lidt syd for Würzburg og bliver besøgt af mange turister. Dette blev vores første mål på turen.

Fredag den 29 juni. 485 km – Kolding - Northeim

Vi startede fra Kolding kl. 14.00 lige efter arbejde og kørte først ned til grænsekioskerne for at handle lidt skarpt til morgenkaffen og for at få byttet gasflaske.

Derefter gik turen sydpå ned gennem Tyskland til Hamborg og turen fra Kolding til Hamborg tog 4½ time da der var utrolig meget trafik og kø.

Kø og regnvejr på vej ned af A7 Her vi ankommet til Camping Sultmer Berg i Northeim for 1 overnatning

Vi var blevet enige om at køre til vi ikke orkede mere og da vi først var kommet gennem Hamborg, gik det bare der ud af. Vi har før overnattet på rastepladsen ved Göttingen, men da klokken efterhånden var blevet mange, var vi bange for at der ikke var plads på rastepladsen, så vi valgte i stedet at køre ind på en campingplads. Valget faldt på Camping Sultmer Berg i Northeim som vi havde besøgt 2 gange før og ligger tæt på motorvejen. Når man kører ind på pladsen er det første man ser Dannebrog. Grunden er at de har en dansker som fastligger og når han er der, vejer Dannebrog.

Vi ankom kl. 21.00 og fik anvist en plads ved siden af de andre Danskere som også var kommet ind for natten. Vi fik snakket en del med dem ved siden af inden vi gik i seng.

Lørdag den 30 juni. 350 km. Northeim - Rothenburg Ob der Tauber

Vi havde ikke så travlt med at komme af sted, så vi sov længe og da det regnede uden for var der ikke noget at stå op til, men videre skulle vi jo. Vi forlod pladsen kl. 09.00 og fik sagt god tur til naboerne og begav os mod syd af A7.

Indgangen til campingpladsen Tauber Romantil Brochurer over byen som var på dansk, læses grundig

Vejret var begyndt at klare op og kl. 14.00 ankom vi til campingpladsen Tauber Romantik i byen Rothenburg Ob der Tauber. Pladsen har fået navnet efter den romantiske rute som går fra Würtzburg og helt ned til Füssen i bunden af Tyskland. Vi valgte dog ikke at køre på denne rute, men valgte i stedet motorvejen.

Indgang til byen. Først gennem en af mange by porter og derefter over voldgraven

Vi blev utrolig godt modtaget af camping mutter og fik at vide at vi bare kunne finde os en plads og fik brochurer udleveret på dansk over byen.

Voldgraven Inden for bymuren. Læg mærke til løbegangen oppe til venstre

Vi slappede af ved vognen og valgte så at gå op til byen for lige at kigge lidt nærmere på denne smukke by. Turen fra pladsen op til byen går af en gangsti som går op af og efter ca. 20 min. er man inden for by muren. Det var ikke det store vi fik set af byen, idet vi valget at sætte os på tovet for at få en velfortjent øl og her side og nyde livet. Nærmere om byen kommer senere.

En tur op gennem de brolagte gader På dette hotel boede Kong Christian den I i 1474
Huset ovre til højre ved den gamle bus, er en butik kun med julepynt og forretningen er kæmpestor Torvet med rådhuset til venstre oh huset med de 3 forskellige urer til højre
Billede ned af gaden fra torvet Her sidder vi med et ældre par fra Tyskland som var på gennemrejse

Billede fra julebutikken - selvom vi ikke måtte fotograferer

Efter en tur gennem byen begav vi os igen ned på campingpladsen og lige som vi var kommet hjem til vognen kom solen rigtig frem. Vi havde sendt en SMS til børnene og i DK havde de regnvejr og endda haglbyger. Vi sad udenfor og nød solen og fik grillet til aften med god rødvin til.

Efter en gåtur op og rundt i byen bliver man træt Vejret blev rigtig godt, så der blev grillet

Søndag den 1 juli 0 km. Rothenburg Ob der Tauber

Vi stod op til fint solskin og sad længe over kaffen og nød det gode vejr. Efter morgenkaffen begav vi os de 2 km op til byen Rothenburg Ob der Tauber som ligger oppe på en bjergtop. Hele den gamle bydel er omkranset af en fæstning mur, som går hele vejen rundt om byen. Byen er grundlagt i det 10.århundret hvor en lokal hertug byggede et slot ved floden Tauber. Byen udsættes for forskellige krige gennem tiden og er ved at gå i forfald, men blev dog reddet til sidst. Under 2. verdenskrig smider de Engelske bombefly deres restlager af bomber over byen og den østlige del af byen bliver ødelagt, men 40% af bymidten og de gamle bygninger forskånes i vidt omfang. Med rundhåndet hjælp fra sponsorer fra hele verden genopbygges den ødelagte by, så den i dag står som den gang.

Slentre tur uden for bymuren Det mest fotograferet billede i byen, med byporten

Byen bliver årligt besøgt af 2 mio. turister som hovedsalig består af Japaner og Amerikaner. Når man går rundt i denne smukke by, skulle man tro at der kun var Japaner i byen, så mange er der.

Vægtergangen som løber hele vejen rund på bymuren Torvet

At gå rundt i denne smukke by med de gamle huse er som at sætte sig mange hundrede år tilbage i tiden.

Huset med de 3 ure. Hver hele time åbner vinduerne sig og man kan se Tilly og Nusch komme frem. Huset er bygget i 1446 og er i dag turistinfo Brønden på torvet

Vi satte os igen på torvet over for rådhuset og nød en kold øl og betragtede alle turisterne. Vi gik en tur ud af den østlige byport og her var der en gammel ølvogn som blev trukket af 4 heste. De tilbød os at smage deres lokale bryg, som jeg dog allerede havde smagt, men en mere kan man jo altid drikke. Vi gik så lidt længere ned langs bymuren og her var der samlet en masse mennesker som var fint klædt på, i mange forskellige dragter. Det viste sig at de skulle gå optog gennem den gamle by for at markere åbningen af deres festuge som blev afholdt hvert år på dette tidspunkt. I optoget var det lokale brandvæsen, bryggeriet, sportsforeningen m.m.

Ølvognen fra det lokale bryggeri førte and i optoget og skænkede øl ud Her skydes festugen i gang

Optoget er i gang

Hele åbningen af festugen blev startet af det lokale skytteforening som skød det hele i gang med nogle ordentlige geværer.

Vi slentrede igen rundt i byen og var efterhånden blevet godt træt, så vi valgte at begive os tilbage til campingpladsen, hvor vi nød resten af dagen.

Mandag den 2 juli Rothenburg Ob der Tauber – Füssen  km. 255

Vi stod op til fint vejr og nød morgenkaffen uden for vognen. Efter morgenkaffen begyndte vi så småt at pakke sammen for at komme videre til vores næste mål som lå i bunden ad A7 ved den Østligste grænse. Inden vi var helt færdig med at pakke sammen, begyndte det så småt at regne. Vi fik sagt farvel til de 2 Hollandske par som vi havde talt lidt med og begav os ud på A7 mod syd.

Regnen havde taget til og det regnede resten af dagen og det meste af natten.

Vores mål for dagen var den 5 stjernet campingplads Hopfensee som ligger lige ud til søen af samme navn. Vi fik en dejlig plads lige ud til søen. På hver stand har man vand, spildevandsafløb, strøm og antennestik, samt et asfalteret stykke foran vognen til forteltet. Vi tog paraplyen i brug for at se pladsen lidt nærmere i øjesyn.

Vi fik en plads lige ved søen som er lige bag. Foran hver plads er der lagt asfalt til forteltet og grus hvor bilen skal holde. Badebro lige bag vores plads
Udsigt hen mod byen og alle hoteller Skyerne ligger lavt over bjergene

Pladsen har det hele, stor hal med alle mulige spil til de unge, samt en stor firkantet bygning med de fineste toiletbygninger hvor der også var kino, hobbyværksted m.m. og et indendørs pool med stor wellness område. Vi var så heldig at det var lidt ophold i vejret om aftenen, så vi gik en aftentur langs søen. Vi snakkede om at hvis vejret ikke blev bedre, ville vi køre over alperne til Gardasøen. Resten af aftenen foregik i vognen.

Indgangen til campingpladsen Flot regnbue over bjergene

Tirsdag den 3.juli Füssen 47 km

Vi stod op til det fineste vejr og blev enige om at nu var det tid til en gang golf.

Udsigt ned af hul 1 Hul 3 som bare gik op af bakken til green
Erika spiller ind på green på hul 3 Det var blevet rigtig varmt, så vi fandt lidt skygge. Udsigt ned af hul 8

Campingpladsen havde aftale med golfpladsen Stenz hvor vi fik 5 Euro rabat pr. person ved at spille den, så den kørte vi op til. Pladsen har kun 9 huller men vi købte en runde på 18 huller. Banen var meget bakket, så man følte sig helt hjemme på vores egen bane, men den var alligevel en fornøjelse at spille.

På vejen hjem kørte vi lige forbi en anden golfbane som vi også har tænkt os at spille. Den lå utrolig smukt med en meget flot udsigt og et flot klubhus med restaurant.

Tilbage på campingpladsen blev vi enige om at gå op i swimmingpoolen og hvad der til hører. Selve poolen var 31 gr. varmt, men det var nu ikke lige os da den ikke var så stor, så Erika gik i solarium og jeg gik i sauna området.

Inder gården hvor alle toilet og baderummene er Her er de flotte bruserum med god plads

Da jeg kom ind i saunaområdet, hvor der også var brikse til hvileområde, græskdampbad og bruser med is kold vand, kom jeg i tanke om, at her i Tyskland har man IKKE badetøj på i sauna og dampbad eller brugser, så af med badebukserne og ind i sauna, hvor jeg dog var alene i 5 min, hvorefter der kom en dame ind også uden tøj og inden der var gået 5min mere var vi 5-6 derinde. Nå ja, hvis vi alle er i samme båd går det jo nok, men det var meget lækkert at komme i sauna og slappe lidt af på briksen efter en dag med golf.

Erika fik taget solarium og sagde at det ville hun hver dag. Resten af dagen regnede det igen, men i vejrudsigten lover de rigtig godt vejr til sidst på ugen, så vi holder nok ud.

Onsdag den 4.juli Hopfensee – Füssen m.m. 35km

Vi stod igen op til regnvejr og blev enige om at køre ind til Füssen for at se lidt på byen, regnvejr eller ikke. Vi fik pakket regntøjet og begav os en tur rundt i byen som dog ikke var det store at skrive om. Det var i mellemtiden holdt op med at regne og vi blev enige om at køre op til vel nok Tysklands flotteste slot, nemlig slot Neuschwanstein og nabo slottet Hohenschwangau. Vi fik parkeret bilen og gik bare rundt os osede, idet vi tidlige har besøgt slottet.

Gå gaden i Füssen i regnvejr Slottet Neuschwanstein
Slottet Hohenschwangau Lille have oppe ved slottet
Søen Alpsee som ligger tæt på slottet Så skulle der lige tankes op i en biergarten

Derfra kørte vi op til vintersportsstedet Tegelberg som havde en bjergbane som sagde spar to. Vi tog dog ikke op på toppen.

Slottet set fra en anden vinkel Vandfaldet Lech

Herfra kørte vi en tur ind mod den Østrigske grænse, men vente om ved grænsen og på tilbagevejen fik jeg set vandfaldet Lech. Det var i mellemtiden igen begyndt at regne og det fortsatte resten af dagen.

Vi var efterhånden blevet godt og grundig træt af dette vejr, så vi sad og talte om hvad vi skulle, for side her og kigge ville vi dog ikke længere.

Vi havde talt en del om at køre ned til Garda søen, men da vi kun havde 14 dages ferie og havde brugt en del af dem, blev vi enige om at det var for langt for de rest dage vi havde.

Jeg havde 2 forslag til den videre tur og den ene lød på at vi kørte helt op til Nordtyskland for at finde en plads ved Østersøen eller vi kørte en omvej og besøgte en 5 stjernet campingplads som jeg havde haft kig på et par år.

Campingpladsen ligger i byen Bad Griesbach helt ovre ved Passau i den vestlige del af Sydtyskland ved grænsen til det Nordlige Østrig og hedder Kur-og feriecamping Dreiquellenbad.

Hele området her ved Bad Griesbach, Bad Füssing og Bad Birnbach er berømt for sine Termalbade, kursteder og for os ikke mindst Europas største golfressort, med ikke mindre end 13 golfbaner lige uden om campingpladsen.

Valget faldt på denne campingplads for at prøve noget nyt og håbe på bedre vejr så vi kunne få spillet noget golf og vejrudsigten havde da også lovet fint til weekenden.

Jeg fik afregnet og vi fik læsejl m.m. pakket sammen, så vi var klar til at køre næste morgen. Vi havde lige ringet i forvejen for at høre om der var plads og det var der.

Torsdag den 5 juli Hopfensee – Bad Griesbach 315 km

Ja, rigtig gættet, vi stod op til regnvejr og det regnede næsten resten af dagen. Vores GPS er ikke af nyere dato, så vi fik en tur ind i noget af München, inden vi igen kom ud på motorvejen rundt om byen. Her gik det galt igen, da vores GPS ville have os ud på en hovedvej de sidste 110km, men jeg havde lige set at der var en motorvej A3 op til Passau, men, vi kørte forbi og tog hovedvejen som vores gps ville.

Jeg havde ikke tastet adr. på campingpladsen ind, men bare byen Bad Griesbach og da pladsen lå lidt uden for byen kom vi også her noget forkert og af en lille omvej, men det værste var dog da vi skulle OP til byen, idet vi mødte et skilt hvorpå der stod at stigningen op til byen var 24%. Uha-uha, jeg måtte helt ned i 1 gear og da vejen var våd var det lige før at Suzuki’en måtte give op, men jeg havde dog 4 hjuls trækket tilbage hvis det knep.

Indgangen til campingpladsen Kur-og feriecamping Dreiquellenbad.

Vi fik studeret alle brochurer og den nærmeste golfbane lå kun 1,4 km fra os og der var også rabat på denne hvis vi kom fra campingpladsen, så vi kørte hen og bestilte tid til fredag. Banen så virkelig lækker ud, så det glæder vi os til.

Det andet området har at byde på er deres termalbade og her på pladsen har de det hele og alt er gratis.

Vi gik ned for at blive sunde og få kroppen på ret køl og der var både termalbad inde med vandtemp. på 31 gr. og saltvandsbassin ude med saltvand. Derudover var der boblebade, finsk sauna, dampbad m.m.

Kraftig regn Så vi blev inde i vognen

Toiletbygningen er nok noget af det flotteste var har set, så at bruge dem var en fornøjelse.

Men- men, det regner stadig ude. Nu håber vi at der er tørvejr i morgen når vi skal ud at spille.

Fredag den 6.juli Bad Griesbach 5km

Vi stod op i fint vejr og glædede os til at få spillet en gang golf. Golfbanen som hedder Sagmühle er 1 af 8 baner som ejes af Hartl golf Ressort, ligesom han også ejer den campingplads vi bor på, samt en hel del hoteller i området. Alle golfbaner ligger her omkring Bad Griesbach kun med få km fra hinanden.

Golfbanen Sagmühle Der kom lidt regn. Her er Erika sammen med Fritz

Vi fik 25% på greenfee hvor normal prisen var 55 EUR pr. person. Vi skulle spille ud kl. 10.20 og begav os ud til tee 1 hvor vi blev mødt af bane marshal som fortalte lidt om banen og spurte om hun måtte se vores pichfork som vi havde i lommen og hun sagde at vi var de første i dag som havde dem klar.

Greenen på hul 10 Her er Erika på par 3 hullet

Det viste sig at vi skulle gå i bold sammen med en enlig herre som præsenterede sig som Fritz. Det viste sig at Fritz var 79 år og en utrolig frisk fyr som vi hyggede os med. Han kørte rundt til de forskellige golfbaner med sin autocamper og spillede lidt her og der. Det viste sig at hans kone ikke var golfspiller og derfor var blevet hjemme, mens han kørte rundt. Han havde kun spillet i 3 år og jeg skal love for at han kunne spille. Han var vant til at spille sammen med sit barnebarn. Frisk fyr.

Igen et par 3 hul Her er vi på green på hul 18

Banen var simpelthen en fornøjelse at spille. Fairways var så flotte som vores green hjemme. Banen var uden bakker, men med en del vand.

Der kom en enkelt byge rund ellers holdt det tørvejr og endda solen kom frem. Vi gik begge runden i 33 point.

Vi kørte tilbage til campingpladsen hvor vi gik en tur ned i termalbadet for at svømme lidt og gøre noget for helbredet.

Endelig var der igen godt vejr, så vi kunne side ude Et kig op af vejen. Vognen skulle stå med trækket ud mod vejen og bilerne skulle stå sådan her

På campingpladsen var der også et spisested som der er alle vegne i Tyskland og vi blev enige og at gå derop for at spise til aften.

Vi fik begge en stor steak med fri salatbar og øl til og prisen var kun 20 eur.

Lørdag den 7. juli Bad Griesbach  35km

Vejrudsigten havde lovet flot vejr i dag så vi sad uden for og spiste morgenmad – herligt.

Skønt med morgenmad i fint vejr Et kig ned over pladsen med golfpladsen Jaguar i baggrunden

Vi ville se lidt nærmere på de andre golfbaner i området, så vi kørte ned til banen Beckenbauer og Jaguar som havde stort hotel til anlægget og med stor pro shop m.m.

Golfområdet er så stort at der er vejskilte til banerne Erika foran klubhuset til Beckenbauer og Jaguar banerne

Banerne lå lige over på den anden side af gade hvor vi spillede i går. Hold da op sikket et flot anlæg. Det var simpelthen det hele her. Det viste sig at der var en stor pro turnering hele weekenden med deltagelse fra hele verdenen og 5 danske pro’er.

Klubhuset og hotel Her er oppe og se på Brunnwies banen som er meget bakket

Vi kørte videre til en bane der lå 15km herfra og hedder Thermen Golf Club, men som viste sig ikke at falde i vores smag, så vi kørte tilbage for at se nærmere på resten af Hartl resorts golfbaner. De lå i området golf resort nord som ligger nord for byen. Det viste sig at her oppe var banerne mere kuperet, men lige så flotte som de andre.

De 4 af banerne er designet af Bernhard Langer og resten er designet af Tysklands bedste golfdesigner.

Vi kørte tilbage til campingpladsen for at få frokost og nyde det dejlige vejr. Nu havde vi sukket efter det fine vejr så længe og så måtte vi til sidst gå i skygge.

Oppe bag campingpladsen ligger alle hoteller og hele kurområdet med termalbade og hvad der til hører

I morgen ville vi ned til banerne Jaguar og Beckenbauer for at kigge lidt på proerne samt at bestille en start tid til mandag hvor vi ville spille en af dem, selvom prisen var i den dyre ende.

Søndag den 8.juli Bad Griesbach 8 km

Vejret var rigtig god, så vi sad længe over morgenmaden. Jeg var oppe i butikken for at købe en Tysk avis, så vi kunne følge lidt med i hvad der skete rundt om i verden.

Efter morgenmaden kørte vi over til de to golfbaner, hvor vi brugte et par timer, med at se hvordan de professionelle golfspillere kunne deres kram. Der var rigtig stil over det når et hold kom til tee 1. Der brev råbt deres navne og hvilket land de kom fra m.m. Vi sad på deres terrasse og nød en øl, inden vi gik ind for at booke en tid til næste dag. Det viste sig at Beckenbauer banen stadig var optaget i 2 dage endnu af pro’erne, så vi fik en tid til Jaguar banen mandag morgen 9.40

Tilbage på campingpladsen sad vi og nød det gode vejr kun afbrudt af en tur i wellness badet.

Der blev dækket op på campingpladsen til stor sommerfest med øltelt og hvad sydtyskkerne nu eller gør med tam-tam og det hele. Vi blev dog ved vognen og grillede.

Hen på aftenen begyndte det igen at regne.

Mandag den 9.juli Bad Griesbach 8 km

Vi tog ned til golfbanen for at gøre os klar til en god gang golf og vejret var med os. Vi kunne spille i shorts og korte ærmer.

Det viste sig at vi skulle spille med et ægtepar fra Østrig som boede på hotellet på banen og var rigtig gode spillere, men det er vi jo også J

Så er vi klar ved tee 1 på Jaguar banen Erika på vej op af 5 hul

Manden var meget koncentreret om sit spil, så det blev ikke det store vi fik talt sammen, men vi var der jo også for at spille. Om det smittede af, at de var så gode ved jeg ikke, men både Erika og mig gik en kanon runde. Erika gik i 36 og jeg kom ind med 38 point, så jeg skal have afleveret kortet når jeg kommer hjem så jeg kan blive reguleret.

Her vi vi på et par 3 hul hvor vi skulle spille over vand eller spille sikkert til højre.

Selve banen var bare kanon. Utrolig flotte fairway og greenene var som et gulvtæppe og så var de hurtige. Grunden var nok at de dagen i forvejen havde spillet pro turnering, så de var bare i top.

Vi var næsten kun lige kommet tilbage til campingpladsen før det igen begyndte at regne og det fortsatte det meste af natten.

Vi sad og talte om hvad vi nu skulle. De havde lovet bedre vejr til sidst på ugen med helt op til over 30 gr. Så vi blev enige om at pakke sammen næste morgen og benytte os af det dårlige vejr til at køre nordpå.

Valget faldt på en campingplads på Timmerdorfer strand som ligger tæt på øen Fermann med færgen til Rødby

Tirsdag den 10 juli Bad Griesbach – Nordheim 605km

Vi måtte pakke det hele vådt sammen og forlod campingpladsen kl.09.00 og kørte ud på A3 ved Passau og kørte så nordpå. Vi røg ind i en del kø og en del vejarbejde som gav masse af ventetid, men nordpå kom vi da. Ved Kassel kørte vi ind og fik os noget at spise og da vi stod ved bilen for lige at trække lidt luft inden vi igen kørte blev vi kontaktet af en dansk lastvogn chauffør  som sagde – nå er i nu også her???

Det viste sig at vi næsten havde fuldes af helt nede fra Regensburg. Jeg havde overhalet ham et par gange og en gang havde han givet plads til os da vi skulle skifte bane i en kø. Han havde åbenbart ikke haft så mange pauser som os, men nu havde han kørt for mange timer så han var nød til at holde en pause på 11 timer. Vi fik os en god snak og ønskede ham en god tur hjem til DK.

Klokken var så småt ved at blive 19.00 og vi blev derfor enige om at køre ind til ham vi plejer at overnatte ved i Nordheim. Han spurte om vi havde gummistøvler med, da pladsen bare var blød. Vi måtte da også have 4 hjuls trækket slået til næste morgen for at komme fri.

Vi var da også lige kommet på plads før det gav sig til at styrt regne og torden, men det varede dog kun små 30 min.

På vejen herop fik vi en SMS fra en arbejdskollega som var kørt til Sydfrankrig i fredag og som han skrev havde de bare fint vejr. Ja, vi skulle sku nok havde kørt over alperne, men så kan vi da glæde os til sidst i august hvor vi skal med børnene til Kos, så kan vi da få ladet op her.

Onsdag den 11.juli Nordheim – Dahme 365km

Vi begav os igen nordpå og kom igen i en del kø ved Hamborg da vi skulle fra A7 og ind på A1 mod Puttgarden. Her var det igen vejarbejde og vi blev ledt af en omvej og ind i et spor, men igennem kom vi da. Det regnede igen kraftig og da vi skulle forlade A1 og ind på de små veje mod Dahme blev vi overhalet af en ambulance med fuld udrykning. Efter små 7 km kom vi til en lille by lige inden Dahme og her kom vi til at holde i kø igen og det viste sig at 2 biler var kørt frontalt sammen midt i byen og vi holdt kun 5 biler derfra. Jeg skal love for at der kom blå blink – 4 ambulancer, 2 politibiler, 2 brandbiler og en lægebil alle med blå blink. Vi havde ikke mulighed for at komme forbi eller bakke, så inden de fik kørt alle 4 tilskadekommen af sted og fået ryddet gaden var der gået 1 time med at holde her.

Kl. 14.40 ankom vi til campingplads Stieglitz som ligger lige ud til Østersøen lige bag digerne og strandpromenaden. Vi fik sat vognen op og gik en tur langs strandpromenaden hvor der var butik, cafeer, restauranter m.m. hele vejen langs stranden. Her fra stranden kunne vi se over til Fehmarn og byen Burg.

Vi snakkede om at tage ud at spille en gang golf dagen efter og blev enige om at køre over til Fehmarn som havde en golfbane her.

Jeg sad og bladre i nogle brochure og så at den golfbane som vi ville spille dagen efter lå på en 5 stjernet campingplads og i deres brochure skrev de at banen lå lige op til campingpladsen og at de også havde en pay and play bane.

Vi blev enige om at i stedet for at køre derover og tilbage igen, kunne vi ligeså godt tage campingvognen med og ligge os på denne plads. Som sagt så gjort.

Torsdag den 12. juli Dahme – Wulfen (Fehmann) 36 km

Vi kørte fra Dahme kl. 8.30 og kl. 10.00 havde vi fundet en plads på campingpladsen Wulfener Hals som også er en 5 stjernet plads, men dyr at bo på. Pladsen er meget stor og der er næsten vand hele vejen rundt om pladsen. Der er utrolig mange surfer på pladsen, idet de har en stor surferskole og hele stranden bag ved hvor vi ligger er et rigtig surfer paradis.

Fehmarn sund broen Vejret blev fint, så vi kunne side ude

Nu var det jo ikke for at surfe vi var kommet, men for at spille golf og ganske rigtig havde de en 9 huls bane og en 18 huls. Vi kunne gå med vores udstyr fra campingvognen og lige ind på golfbanen og booke en tid i klubhuset.

Klubhuset som ligger lige ved siden af campingpladsen Udsigt over til byen Burg fra tee 2
Så er jeg klar på tee 3 med Fehmarn broen i baggrunden Erika på vej op af hul 3

Vi fik ingen tid, idet de sagde at vi bare kunne gå ud og da vi boede på campingpladsen fik vi 10EUR rabat.

Udsigt over til Burg Par 3 hul hvor Erika gik i vandet og måtte droppe

Det var en hård runde, da banen er en links bane og det blæste kraftig i dag så det var virkelig en hård runde.

Efter aftensmaden gik vi en tur rundt på denne store plads som har det hele. Der er ponyridning, bueskydning og meget mere på pladsen.

I morgen vil vi en tur rundt på øen.

Fredag den 13. juli Fehmarn  45km

Vejret var udmærket i dag, så vi kørte rundt om bugten til Burg som vi kan se fra campingpladsen eller rettere havnen og feriestedet ved Burg.

Udsigt over til campingpladsen fra Burg havn Burg by

Vi kørte først ned til havnen hvor vi gik en tur, men det eneste der var at komme her var en stor u-båd som man kunne komme ind at se for 5 EUR, samt et museum til samme. Vi valgte dog at springe over og kørte ud til lystbådehavnen og stranden som også var et ferieområde med store hoteller, feriehuse m.m.

Op af gaden i Burg En pølse og en kold øl

Noget specielt var der ikke at komme efter og meget dødt, men vejret var heller ikke for godt, så når det er fint vejr skal det nok summe af liv her. Vi gik dog en tur langs strand promenaden, inden vi blev enige om at køre op til byen Burg for at slentre her.

Så kan vi godt forstå at det var dødt nede ved stranden, for alle folk havde vist valgt at gå en tur i byen i stedet.

Byen er ikke særlig stor, men en tur op og ned af gaden var dog hyggelig.

Nu er vi jo Jyder og kommer ikke over Rødby – Puttharden, som mange Sjællander gør, når de skal sydpå, så vi viste ikke hvad der var at komme efter uden ved færgelejet i Puttgarden, men valgt dog at køre en tur derud.

Vi drejede fra lige inden de andre biler kørte i kø for at komme med færgen og fandt en p.plads for at kigge nærmere på færgelejet.

Det som vi troede var et skib viste sig at være et flydende klods som var et stort indkøbscenter i 4 etager ligge ved molen ved siden af færgerne. Folk kom for at handle lige som vi gør når vi kører over grænsen for at handle.

Vi fik fat i en vogn og gik ombord og der blev da også handlet lidt vin og sprut.

Resten af dagen blev tilbragt på campingpladsen, dog var jeg lige ovre på golfbanen for at smide et par bolde.

Til aften fik vi igen en ordentlig skylle – desværre, fordi alt nu var tørt, så næste morgen pakkede vi markisen og gulvtæppet vådt sammen.

Lørdag den 14. juli Wulfen – Kolding  265km

Vi tog fra campingpladsen kl. 09.00 i strålende solskin og begav os hjemad da vi jo skulle på arbejde igen om mandagen.

Vi kørte over Fehmarn – Sund broen og drejede af og kørte skråt ind over til Kiel og derfra ud på A7 ved Rensburg. Man kunne godt se af Nordtyskerne lige var gået på ferie, for sikken en trafik. Ligeledes var der mange danske CV på vej sydpå til forhåbentlig bedre vejr som vi har haft.

Men, trods alt har vi nydt vores ferie og fået slappet af og se noget.