Sommerferien 2013 Kroatien

Turen med campingvognen skulle i år gå til Kroatien. Jeg ved godt at det skulle den også i 2012 og 2011, men vi nåede jo aldrig længere end ned i bunden af Østrig, da det både var varmt og vi elsker Østrig men i år skulle det være - regner vi da med :-)

Vi havde igen tidlig ferie, nemlig uge 26-27 og 28 og da Europa touren i golf skulle spilles i München den weekend vi skulle af sted, ville vi ind for at se afslutningen om søndagen. For at nå dette tog vi fri om fredagen og kørt fra Kolding fredag morgen den 21.juni

Vognen er ved at gøres klar hjemme i forhaven Viskeren skiftes i regnvejr Der handles drikkevarer

Det regnede hele vejen fra Kolding og til Hamborg, men allerede inden grænsen måtte vi ind på en tank for at købe en ny visker, da den i højre side gik i stykker. Vi kørte så ind for at handle drikkevarer til turen og så gik det ellers sydpå. Allerede efter Hamborg blev vejret fint, så vi var nød til at skifte til sommer tøj. Det første stykke var der ingen problemer med trafikken og gennem Elb tunnel gik det fin. Vi drejede fra ved Hannover og tog over Magdeburg og Leipzig mod München den vej for at undgå A7.

Det er megen trafik Chaufføren Vejret er blevet super godt

Omkring Leipzig hørte vi at der var vejarbejde og 12 km kø. Det viste sig at dette blev til 16 km og denne strækning tog os 1,5 timer - uha-uha. Der var i det hele taget en del vejarbejde denne dag, så det gik ikke så hurtig som vi havde planlagt. Lige syd for Leipzig holdt vi rast og klokken var efterhånden blevet 18.30 og jeg gad faktisk ikke køre mere. Vi kiggede i EEC bogen, men den eneste plads der var på vores rute på A9, var en som lå 40 km fra motorvejen og det ville vi ikke. Den som vi allerhelst ville til, var Schloss Issigau om ligger tæt på Hof hvor vi har overnattet før, men dertil var der stadig 137 km.

Vi blev dog enige om at køre dertil og da klokken var 20.15 ankom vi dertil. Vi fik anvist en plads og da vi ikke havde nogen kolde øl og jeg fra sidst kunne huske, at de havde nogle super gode mørke øl, var jeg ikke længe om at hente en mørk og en lys til Fru.Andersen.

Nyder en kold øl efter dagens tur

Vi nød stilheden og gik tidlig i seng. Denne dag fik vi kørt 775km

Lørdag den 22.juni  300 km Hof - Erding

Vi stod op og tog det stille og rolig, da vi jo kun havde 300 km til den plads jeg havde reserveret hjemmefra og som lå 40 km fra golfbanen i Erding hvor Europa touren spillede.

Da vi sidste år købte en meget dyr GPS og kun havde brugt den et par gange, havde vi indbrud i bilen mens den hold parkeret på sygehuset hvor vi arbejder. Vi fik den dog erstattet af forsikringen, men jeg ville vente til den igen kom på tilbud, som den selvfølgelig ikke kom igen. Jeg fik så i mellemtiden en TomTom til min Iphone som jeg ville prøve. Den blev testet i DK og en tur til Lüneburg i Tyskland og det viste sig at den passede præcis, så vi valgte ikke at købe en ny.

Stille og ingen trafik på motorvejen mod Regensburg Så skal der lige tankes igen
Vores Iphone med TomTom i forruden Gennem små Tyske byer

I vores ECC campingbog står der koordinater til alle pladser, så den tastede jeg ind og vi kørte så efter den. Turen gik under A9 fra campingpladsen og over til motorvejen ved Hof som så gik sydpå mod Regensburg. Der var ikke megen trafik denne vej og vi kørte stærk til. Grænsen til Tjekkiet var ikke langt væk, idet der hele vejen var afkørsler til CR og til Prag var der fra Regensburg kun 230km. Efter Regensburg gik det skråt ned gennem landet på alm. landevej, men jeg havde ikke helt tiltro til TomTom og koordinaterne, så vi kørte lidt frem og tilbage, indtil vi til sidst kørte efter TomTom som så også viste sig at føre os direkte til campingpladsen - og hvad kan man så lære af det :-)

Resten af dagen blev brugt på bare at slappe af og se lidt af campingpladsen.

Udsigt ned til Freizeit Camping Lain am See Søen er lige bag ved bilen
De havde en bue bane med dette dyr som skive Vi hygger i solen

Pladsen er den som ligger tættest på golfbanen og faktisk den eneste i området, ellers skal man ned omk. München. Pladsen ligger ved søen Lain og hedder derfor også Freizeit Camping Lain am See og er en 3 stjernet plads. Vejen ned til pladsen har en stigning på 14% så det går ned. Stort set hele pladsen er fastligger som nu engang Tyskerne kan gøre det - en gang rod. Pladsen ind til fast liggerne har bom for, mens der til gæsterne ikke er noget. Der er så men heller ikke mange pladser til os gæster og plænen er ikke klippet og vejen hullet. Ikke lige en plads man bliver hele ferien, men vi skal trods alt også kun være for at se den store golf turnering og så videre.

Søndag den 23.juni  82 km og Golfdag

Vi kørte fra campingpladsen omk. kl. 9.00. Da vi skulle ind på p.pladsen stod der folk som spurte om vi havde billetter og da vi ikke havde købt hjemmefra skulle vi køre et par km længere for at parkerer bag golfbanen. Her betalte vi så 35,- EUR pr.person for at komme ind. Vi skulle så gå et stykke og kom så over til hul 16 og derfra kunne gå over og følge hul 18 op til telt byen og klubhuset.

Billetten til BMW Open i München Her hul 18, men de første er ikke kommet hertil endnu
Søren Kjeldsen her på hul 10 Diverse billeder af spiller på bagsiden af tribunen
Thomas Bjørn på vej til Driving Range Øver på hans berømte chip
Thomas Bjørn Ernie Els giver autografer

Hold da op det var stort. Det hele var bygget op som et helt messe center med alverdens boder lige fra golfrejser til en kæmpe butik med golfudstyr m.m. Her var også et stort udvalg af alle deres BMW,er. Vi havde taget paraply, jakke m.m. med, men det gad vi dog ikke slæbe på da vejret var fint, så jeg gik hele vejen tilbage til bilen med dette.

Vi kiggede lidt ved putter banen og gik så ned til hul 1, hvor Ross Fisher skulle slå ud. Herefter gik vi ned på drivning range hvor Thomas Bjørn kom og da han lå som nr. 2 inden finaledagen blev vi enige om at følge ham på en del huller. Han gik i bold med Els. På vejen tilbage til hul 1, var Erika lige ved at blive væltet omkuld af Thorbjørn Olesen som skulle ned på Rangen for at snakke, idet han ikke havde klaret det til weekenden, men var åbenbart blevet i området.

Det store telt område Erika kigger efter rejser :-)
Her sidder vi ved 11 green og med 18 green i baggrunden Thomas Bjørn klar på 1.tee
Her sidder vi i Biergarten med bl.a lidt at spise Miguel Ángel Jiménez ved at slutte på hul 18

Vi fik også set de 3 andre Dansker som var med her på finaledagen, men de var ikke med i toppen.

Thomas spillede super og startede allerede med 3 birdie lige efter hinanden og lå på et tidspunkt alene i spidsen, men en dobbelt bogey på bag ni røg han ned på 3.pladsen men fik sig dog arbejdet sig op på en samlet 2.plads, så det var flot. Han har også vundet BMW Open 2 gange. Vinder blev Ernie Els. Det hele var en kæmpe oplevelse. Bare det at gå rundt i hele telt byen og kigge på div. rejser, udstyr m.m. var sjovt. Vi spiste også her i telt byen på den store plæne og med en storskærm så vi kunne følge slagets gang.

Vi gik ud til bilen inden præmie overrækkelsen for at komme nogenlunde ud fra p.pladsen.

Tilbage på campingpladsen ville jeg op for at betale, idet vi ville køre tidlig til vores næste mål Kroatien, men de lukkede allerede kl. 17.00 og åbnede først næste dag kl. 8.00 - SURT men vi måtte jo vente. Håber vi kan nå vores mål på Istrien på en dag.

Vi sad udenfor og nød en halv øl da det begyndte at regne så vi måtte trække ind. Det var ellers meningen at vi skulle have grillet. Vejret blev ikke bedre og i den afdeling hvor vi ligger var der kun en vogn foruden os. Vi læste og gik tidlig i seng denne dag.

Mandag den 24.juni München- Rovinj  575km

Da vi skulle afregne spurgte camping mutter hvad tælleren stod på idet vi enten skulle afregne efter forbrug eller 2 EUR pr.døgn. Jeg fortalte at vi intet havde brugt, idet tælleren stod på det samme som da vi ankom. Nå ok svarede hun og skrev 2 EUR pr.døgn. Gad vide hvor mange hun gør det ved.

Vi kørte fra den plads som vi ikke besøger igen kl. 8.15 og begav os mod syd. Det havde regnet siden i går aftes og det regnede stadig og det skulle vise sig at vi fik regn stort set hele vejen ned til Istrien. Vi kørte i korte bukser, idet der var 18 gr. da vi forlod Tyskland, men på et tidpunkt i Østrig var tmp. nede på 6 gr. så vi var inde i vognen for at skifte til de lange. Turen gik rigtig godt. Vi havde stort set ingen pauser, da det jo regnede, men lige inden vi krydsede grænsen til Slovenien, fik vi dog en kop kaffe og lidt at spise. Efter at vi krydsede grænsen til Kroatien måtte vi igen ind for at skifte, idet temp. nu var oppe på 24 gr. og ingen regn, men det så stadig meget mørkt ud og det lyner i det fjerne.

Det stod bare ned i stænger hele vejen til grænseovergangen til Kroatien Jo længere vi kom mod vores mål, jo bedre blev vejret

Vi ankom til campingpladsen kl, 17.30 og fandt os en fin plads med lidt udsigt over havet. Vi har nu fået det hele stillet op og sidder nu med kaffen, dog mangler vi varmen idet jeg sidder i lange bukser og en trøje på - ØV

Selvom vi havde en trøje på, sad vi dog ude

Tirsdag den 25 juni  0 km

Den regn som truende aftenen i forvejen, kom aldrig. Vi stod op til overskyet vejr, dog kunne vi nemt sidde ude og få morgenkaffe kun iført shorts.

Naboerne til begge sider pakkede sammen og tog af sted, så vi havde ingen at slås med :-) Vi brugte formiddagen med at handle lidt ind, idet vi havde glemt solcremen derhjemme. Solen kom rigtig frem til middag, så vi fik frokost og begav os til stranden. Siden vi var her sidst i 2003, er der sket utrolig meget. Der er bygget mange flere pladser op af skråningen hvor der før var skov/krat. Nogle af de nye pladser ligger lige ud til lystbådehavnen, så de har en fantastisk udsigt.

Også ned ved stranden er der sket utrolig meget. Der er liggestole over det hele til fri afbenyttelse, det er kommet en bar mere og den er bygget sådan, at det meste er overbygget sådan at man kan sidde i skyggen. De har også lavet det sådan, at en del af cafebordene er nede i poolen, så man sidder med benene i vand. Den ene nabo som er rejst, fortalte også at helt nede i den anden ende af pladsen, har de også udvidet med en bugt mere og mange flere pladser. Der er ligeledes kommet mange flere hytter og mobilhome.

Børnebassinet og stranden med alle liggestolene Solen går ned
Bugten på campingpladsen Nyt bassin og restaurant ude i den anden ende af pladsen
Her borde og stole i bassinet, som dog blev tømt hver aften De har skam også fået en ambulance på campingpladsen. Ja den er stor den plads

Vi brugte eftermiddagen ved stranden bl.a. også med at indvie den nye bar :-) Det var skønt at sidde der med en kold i hånden og så følge med i hvad der foregik på stranden.

Da vi kom tilbage til vognen, havde vi fået nye naboer til begge sidder. Den ene var ikke overraskende en Tysker, idet stort set hele pladsen er belagt med Tysker, men til den anden side havde vi skam fået et Dansk par. Vi fik lige vekslet et par ord mens de var ved at stille op, men lidt senere kom de hen og spurte om ikke vi var Erika og Bjarne med hjemmesiden om bl.a. camping. Det måtte vi jo indrømme, men hvor kendte de os fra. Det viste sig at det var parret fra Silkeborg som vi havde mødt sidst vi var her og var blevet inviteret op til dem for at få en øl. Nu de sagde det kunne vi godt huske dem. Det pudsige var at de har været her stort set alle årene siden og været lidt rundt for at se om vi nu ikke skulle være her igen og så kommer de til at ligge lige ved siden af os - ja verden er lille og så hele 10 år siden sidst.

Onsdag den 26.juni Rovinj 15 km

Vejret var stadig ikke som vi kender det her sydpå. Vi sad dog ude og fik morgenmad stadig kun iført shorts. Vi sad længe ved morgenkaffen og håbede at det ville klare op, men eftersom det ikke var tilfældet, kørte vi en tur ind i Rovinj.

De små gyder gennem Rovinj op til kirken Her de utrolig glatte sten
Udsigt over byen Husene nede ved havnen

Vi parkerede bilen ved havnen og slentrede op i byen. Vi gik af de meget små gyder som er utrolig glatte, da de er blevet slidt helt blanke med årene op til kirken på toppen. Vi har været her før, men stedet er alligevel hyggelig. Vi gik igen ned mod havnen hvor der var markedsdag og vi fik købt kirsebær m.m. Solen kom frem og det blev bare varmt. Vi blev derfor enige om at køre tilbage til pladsen, men vi var da stort også kun kommet retur, før det igen blev overskyet. Senere på eftermiddagen fik vi sågar regn, selvom det ikke var de store byger, men temp. faldt da så meget at vi var nød til at have lange bukser og en bluse på - ØV. Mens jeg sidder her omk. kl. 17.00 og skriver dette, klarer det op igen, så der skal snart gang i grillen. Jeg var lige en tur oppe i butikken hvor de sælger rød og hvidvin fra tappehane, så jeg havde en 1,5 lit vandflaske med som jeg fik fyldt op med rødvin, pris 38 Kuna som stort set er det samme som i kroner. Man kan ligeledes også købe øl som man får hældt over på vores vandflaske. Grunden er at campingpladsen selv har deres egen bryggeri. Deres øl er udmærket, men jeg har dog ikke prøvet at købe den på vandflaske, men det skal da prøves :-)

Torsdag den 27.juni

Vi stod op til det fineste solskins vejr, så bord og stole blev placeret i solen bag vores vogn Mens vi sad der, kom der et par med affald og en minicykel, som skulle smides væk. Vi havde fortrudt at vi ikke tog vores cykler med, idet det her på denne plads er langt til deres købmand eller supermarked, idet det er så stort. De har faktisk fået et supermarked mere længere ude på pladsen, som dog kun har åben til middag. Nå, men tilbage til denne cykel. Det skadede jo ikke og tage et lille kig på den for at se hvad den fejlede, men det viste sig at den var ok. Lidt ældre cykel uden gear, men til at cykle op til supermarked kunne den fint bruges og når vi nu kørte videre til Krk, ville den også passe fint her. Så kan jeg altid efterlade den der når vi kører hjem.

Cyklen som jeg fik megen glæde af :-)

Min mor har fødselsdag i dag og bliver 91 år, så hende fik jeg ringet til for at ønske tillykke Hun har inviteret alle børn, svigerbørn, børnebørn og oldebørn til spisning nede ved Flensborg Fjord på lørdag det bliver jo desværre uden os.

Vi snakkede lidt med naboen Mona og Viggo fra Silkeborg, som fortalte at der var nogle udsigtstårne oppe på toppen af skråningen med en utrolig flot udsigt ned over hele pladsen og ud over Limfjorden - ja det hedder den faktisk oversat. Hun ville ikke derop mere, idet hun væltede på de mange løse sten som er der og brækkede ankelen dagen før de skulle hjem sidste gang. Jeg ville dog en tur derop for at se efter denne flotte udsigt. Erika ville ikke med, men jeg kom da op til det første udsigtstårn uden problemer, selvom det gik op. Sikke da en udsigt, det var hele turen værd.

Udsigt fra et af tårnene ned til Limfjord med alle turbådene Her bunden af Limfjord hvor de dyrker østers
Indsejlingen til fjorden Her vores campingplads
2 billeder mere af campingpladsen med feriehuse og lystbådehavn

Ellers blev dagen brugt på drømmesengen, dog afbrudt af at vi gik en tur ned til baren ved stranden. Erika købte en is og jeg fik en fadøl. Pris for det hele - 17 kuna som er det sammen i kroner. En fadøl på 30cl koster kun 11 kuna, så priserne her er ikke steget. Vi har også besluttet at vi vil ned i en af deres 5 restauranter for at spise pizza i aften, pris for en pizza er mellem 35 og 45kuna. 2 pizzaer og 2 fadøl, ialt 107,- kuna, det må da siges at være billig, men spændende at se hvad der sker her om et par dage, nemlig 1.juli når Kroatien indgår i EU.

Pizza og øl til 53 kr pr. person på en af deres restauranter Nede på den store plæne ved stranden var der diverse retter og drikkevarer denne aften

I aften er der ellers stor spisning på græsplænen nede ved stranden med helstegt pattegris og deres øl på hanen - heller ikke dårlig :-)

Det eneste som jeg syntes er dyrt her, det er trådløs internet. De skal have 26 kr. for 30min og så er der mange huller rund på pladsen. Vi kan f.eks. ikke logge på her fra os.

Fredag den 28.juni 15km

Jeg vågnede som altid omk. kl. 8.00 og Fru.Andersen sov stadig. Jeg fik åbnet døren og kunne se at det var totalt overskyet, så jeg hoppede i seng igen og ikke lang tid efter regnede det. Erika sagde at jeg faldt i søvn med det samme og vågnede først kl. 9.00.

Det regnede stadig ganske lidt, så vi sad ude under markisen og fik vores morgenmad. Vi kunne se at der på et tidspunkt ville klare op, så i stedet for at vente på det, tog vi ind i Lidel for at handle det vi nu manglede. Inden vi  nåede hjem var solen kommet igennem og tiden blev brugt på drømmesengen.

Vi tog ligeledes vores nu daglige tur ned til strand baren for at få en drinks. Oppe ved vognen igen blev vi inviteret ind til vores søde naboer Mona og Viggo til en drinks og med ønske om en god tur videre. Ellers gjorde vi os klar til at køre videre næste dag.

Lørdg den 29.juni  149km  Rovinj - Krk

Vi fik pakket sammen og tog afsked med Mona og Viggo. Erika var inde for at afregne vores 5 overnatninger og det løb op i kr. 1250,-

De første km var på motorvej mod Rijeka, men så var der alm. landeveje. De snoede sig ud og ind og over den ene bro efter den anden. Jeg troede ikke at Kroatien var så bjergrig. Vi kom til en tunnel hvor vi skulle betale 55 Kuna for at køre igennem og den var 5.2 km lang. Vi nærmere os Rijeka oppe fra toppen af bjerget med en flot udsigt og kørte ind på motorvejen som snoede sig gennem byen. Det var af denne motorvej Lis og Keld ville komme. Vi havde aftalt at mødes kl. 12.00 ved camping Jezevac som ligger i byen Krk, men vi fik på et tidspunkt en sms om ikke vi kunne mødes på den første rasteplads efter betalingsbroen over til Krk. Vi drejede af motorvejen ved Rijeka for at komme ind på vejen til Krk og tak skæbne sikken en bro som bare gik rundt og var MEGET høj. Sikke en vej her fra og til broen over til Krk. Vejen gik på bjergskråningen og der var megen trafik og ikke megen plads, så jeg fik ikke set meget af udsigten, idet jeg havde nok af at holde vogntoget på vejen.. Vi ankom til broen hvor vi også skulle betale og fandt Lis og Keld som var ankommet en 1/2 time før os. Vi fik hilst på hinanden og begav os mod camping Jezevac i byen Krk.

Her på de små veje på vej mod Rijeka skal vi gennem denne tunnel på 5,5 km Så er vi på vej ned mod byen Rijeka
Stor kø på denne meget specielle bro/vej I baggrunden broen som vi kom ned af i hårnålesving
Her skulle vi helt ned i bunden af bugten og så over hvor der står Bauhaus Broen over til Krk
Udsigt ind til Rijeka Så mødes vi med Lis og Keld som havde ventet ½ time

Ankommet fik vi 2 pladser lige ved siden af hinanden, men bare det at få vognen ind på disse SMÅ pladser var noget af en opgave. Mit træk på campingvognen måtte vi skubbe helt ind gennem hækken ind til Lis og Keld  for at kunne være  der. Der var et hul for enden af campingvognen hvor jeg regnede med at bilen kunne holde, men der stod en i forvejen, selvom pladsen hørte til vores plads. Der var så sat et skilt hvor der stod at pladsen tilhørte E86 som var længere væk. Nå men for at vi kunne få vores bil placeret, var jeg nød til at parkerer bag ham, så han ikke kunne komme ud, medmindre vi var hjemme. Det var tit vi gik ned i byen, så hvis han skulle ud, havde han et problem.

Nå men det lykkedes dog at få bikset begge vogne op på kiler og på plads. Pløkker var stort set umulig at slå i, da hele denne del af pladsen kun var sten.

Mit træk på campingvognen er gennem hækken ind til Lis og Keld Her holder vi begge vogne
En tur oppe i byen for at få en kold Pigerne kigger på nye bikini uden at finde noget

Pladserne var i det hele taget meget små og var der et par meter så var der en plads. Bag ved begge vores pladser var der affald depot hvor skraldemændene larmede hver morgen, men det værste, var de Slovener som var fastligger. De ville bare ikke gå ned af vores lille vej og så op til skraldeskuret, nej de masede sig bag om vores bil og campingvogn. Det blev alligevel for meget for mig, så jeg satte vores drømmesenge i hullet, men så gik de da bare foran vognen. De gik sågar under markis'en og gennem hækken for at komme derom  og det selvom vi sad udenfor. Den ene gang havde jeg sat min cykel i hullet mellem Lis og Keld,s vogn og vores, ja så smed de da bare deres affald ved vores bil. Nej denne plads faldt jeg aldrig for og prisen var også høj, nemlig 300, kr pr døgn.

Vi fik frokost og spadserede ned i byen Krk som kun var 10 min gang fra pladsen. Man kunne gå ud af bagindgangen og så var man stort set inde på havnen. Hyggelig lille by med små gyder og masse af små butikker.

Resten af dagen blev brugt med at grille og slappe af.

Søndag den 30.juni

Vejret var pragtfuldt og pladsen var ved at pynte op til den store fest som skulle være om aftenen, inden indtræden i EU. De hængte blå og gule balloner op alle vegne, samt gule og blå stjerner.

Keld tager sig en lur ved stranden Som man kan se er der ikke skyggen af sand, heller ikke i vandet, men dejlig rent vand

Dagen blev brugt ved standen som jo ikke er sandstrand, men kun sten og sten. Kl. 20 startede festen, med musik og sidst på aftenen gik vi ind i byen som stod på den anden ende. Der var live musik af 8 kvinder inde på havnen og alle boder m.m. havde åben. Det hele sluttede af med et stort fyrværkeri. Kroatien var hermed i EU. Hvad så, skulle vi nu have alle vores Kuna vekslet om til EUR. Nej der er en blød overgang til EUR,en.

Krk by på aftenen lige inden de kom i EU Fest på havnen

Mandag-tirsdag og onsdag  Krk-Punat  20km

Jeg har alle 3 dage under et, idet de stort set er ens. Vi brugte formiddagen på at gå ind i byen, få en øl derinde og så frokost ved vognen. Ved 15 tiden stod den så på strand og badning, idet det var meget varmt.

Lis og Keld i gang med aftensmaden Jeg nyder udsigten En tur på havnen

Vi var inde i et supermarked i byen, hvor Erika fik købt den el-pande som Lis og Keld også har. Den skulle afprøves med en frossen pizza til frokost og den virkede fint. Vi brugte den ligeledes en aften til kartofler og grønsager.

Fra stranden kan vi se over på den anden side af bugten til Punat, så da Erika alligevel skulle ind for at handle lidt, kørte vi derover. Det første det mødte os var en vandski bane hvor de blev trukket af wirer. Byen Punat er en lang by på den måde at hele byen går langs med kysten. De havde her noget af en lystbådehavn. Hold da op den var stor og på land stor der lige så mange, store som små

Vandski med wirer Slentretur i Krk by

På vej til spisning på havnen Hr og Fru Andersen Lis og Keld

Torsdag den 4.juli Krk-Bled i Slovenien   215km

Det var varmt at pakke sammen, men på en måde også dejlig at skulle videre, selvom det havde været dejlig på Krk. Vi fik afregnet for 5 overnatninger og prisen var kr. 300,- pr. dag. Noget i den høje ende. Uden for var der en Østriger som sad og kiggede på sin afregning og sagde til mig at det var dyrt. Det kunne jeg kun give ham ret i. De havde været her hver år i mange år, men siden sidste år havde prisen lige pludselig fået et hak opad på 30% fortalte han. I stedet for at komme hver år, ville de nu kun komme hver andet.

215 km var ikke det store at køre denne dag, men hold da op det tog tid. Vejen over til fastlandet er noget af en udfordring med ud og ind, op og ned. Godt over broen til Krk kørte vi på motorvej ca. 15km og så hed det ellers små landeveje hele vejen op til Postojna hvor vi endelig igen kom på motorvejen.

Vejsystemet ved Rijeka Det er noget af et vejsystem Temp står her på 27.8 gr

Grunden til at vi valgte at køre op til Bled tæt på grænsen til Østrig, var at Erika og mig havde fået 4 rabat kuponer til golfbanen i Bled som vi havde spillet før. Banen har 36 huller og er en relativ dyr bane med en pris på 80,- EUR pr.person, men med de rabatkuponer vi havde, fik vi 40,- EUR rabat.

I Bled er der 2 campingpladser og vi havde for mange år siden været på den som ligger helt nede ved byen, så vi valgte at denne gang skulle det være Sobec som ligger tættere på motorvejen og kun 2km fra golfbanen, som vi var kommet for at spille. Camping Sobec ligger stort set i en nåleskov både med sol, men også mange fine skyggepladser. Ligeledes går der en flod stort set hele vejen rundet om pladser som bruges til riverrafting og her kan man camperer helt ned til floden. Helt nede i den anden ende af pladsen ligger der flere store camps som bruges til store grupper og det er også her nogle af de firmaer som sælger disse turer på floden hører hjemme.

Camping Sobec Badesøen på campingpladsen
Aftensmaden med Erikas nye el-pande Eftermiddags øl
Her ligger vi perfekt i skoven Floden som løber gennem pladsen. I baggrunden teltlejer til de unge

Fredag den 5.juli - Golf  4 km

Det var varmt og så på en golfbane, men det gik alligevel. Vi havde fået en start tid til kl. 12.40, idet der var en stor turnering og formiddagen så formiddagen gik med at sidde længe over kaffen.

Det er nu ikke fordi Keld og mig deltager i Balkan Trophy, men de var på banen Lis og Erika foran uret
Erika på hul 1 med bjergene i baggrunden Lis slår ud på hul 11

Vi spillede herrer mod damer. Erika og mig spillede banen for 2 år siden hvor vi lå på camping i Østrig og kørte ned for at spille den. Fuldstændig som sidste gang vi var der, begyndte det at regne på hul 8, men dette varede dog kun 10 min. Vi herrer vandt med sølle 2 point. Det koster normalt 80 EUR pr.person at spille banen, men da Erika og mig var i München for at se golf, så jeg et telt som reklamerede med et hotel og denne golfbane i Bled. Jeg gik over og snakkede med manden og spurte efter lid brochurer til stedet. Det fik jeg, men samtidig fik jeg 2 kuponer til golfbanen på hver 40 EUR,s rabat. Det var jo ikke så ringe, så lidt senere, lokkede jeg Erika derover for at se om hun ikke kunne få 2 til Lis og Keld også. Det fik hun skam, så da sparede vi da lige 160EUR ialt. Vi grillede sammen denne aften og hyggede os til sengetid.

Lørdag den 6.juli  Bled - Chiemsee  285km

Vi fik pakket sammen og kørte mod vores sidste mål, nemlig Chiemsee i bunden af Tyskland. Alle som kører ned gennem Østrig ved Salzburg, har set denne dejlige sø som ligger lige ud til motorvejen. Grunden til at vi valgte at køre herop, var at vi ville spille golf og det skulle helst være sådan at vi kunne gå ind i byen og måske se lidt. Erika og mig har været her før, så vi kendte området. Vi valgte derfor Camping Hofbauer og ligger i gå afstand ind til byen Prien. Vi ankom kl. 13.45, men måtte vente til de kom fra middag kl. 14.00. Pladsen er lidt af en transit plads for turister som enten er på vej sydpå eller nordpå som os. Pigerne cyklede op til byen for at handle ind til aften og vi mænd kørte op il den nærliggende golfbane som kun lå 3 km fra pladsen for at booke en tid. Det var meningen at vi ville spille dagen efter, altså søndag, men her var prisen 80 EUR pr. person, så i stedet tog vi en tid mandag, idet prisen her var 55 EUR. Der var dog ikke nødvendig at booke tid, for vi kunne bare komme. Vi glæder os allerede til banen, da den så super lækker ud. Alt så så velplejet ud og deres teesteder var bare super. Det som jeg troede var putter banen, viste sig at være indspil, men hold da op hvor var den flot.

Indkørsel og gården til Camping Hofbauer Igen fik vi plads ved siden af hinanden
Jeg nyder de sidste solstråler inden træerne tager de sidste Midt i sin middagslur brast Kelds stol sammen

Vi spiste sammen og fik raflet denne aften.

Søndag den 7juli  Chiemsee  0 km

Vi havde fortalt Lis og Keld om de 2 øer som ligger ude i Chiemsee og har navnet Herreninsel, som er slottet som Ludvig den II har bygget og så Fraueninsel hvor alle fiskerne eller fisker konerne bor. Der bor ingen på Herreninsel, så derfor valgte vi kun at besøge Fraueninsel. Erika og mig har været der for nogle år siden og alt om disse 2 øer har jeg skrevet om i ferien 2002, så derfor vil jeg ikke gå helt ned i alle detaljer.

Med båden på vej over til Fraueninsel Fraueninsel set fra søsiden
Kloster på øen med kirkegård Spisepause med udsigt over søen
De små alu både og deres små private havne Keld og mig, foran de smukke huse med blomster
Et af de smukke huse Lis og Erika har købt armbånd

Fra campingpladsen mente vi ikke der var så langt ned i byen Prien hvorfra tur bådene gik over til bl.a disse 2 øer Det viste sig dog at turen til fods varede 1 time Vi fik købt billetter til båden og turen over til Herreninsel var på 15 min og derfra til Fraueninsel 10 min. Vi gik rundt og var på et tidspunkt inde for at spise og få noget at drikke. Vejret var stadig bare super med høj sol og temp liggende på ca. 25 gr,. Turen rundt om øen kan gøres på ca. 1/2 time hvis man da ikke skal kigge på glaskunst, keramik, m.m. og det skulle damerne. Vi kiggede ind til en som lavede smykker af muslinger m.m. fra havet så Erika købte 2 ved ham som hun syntes passede til de ringe m.m. som hun har i Burano glas. Lis købte også et smukt armbånd.

Lidt videre kiggede vi ind til en som havde en rigtig fin butik med alt mulig keramik, glas og hvad ved jeg. Keld og mig stod ved døren og her havde de lavet en streg ca. 1/2 m oppe af væggen hvor højvandet havde været her i maj, så stort set halvdelen af øen havde været under vand. Han spurte på et tidspunkt om vi kom fra Finland, men kunne så fortælle at vi var Dansker. Han elskede Danmark og skulle dertil igen her i august. Han havde besøgt Danmark flere gange og det han elskede mest ved landet var alle øerne. Det viste sig at han havde sit eget fly og derfor fløj rundt til mange af de Danske øer sammen med sin bror, idet det var hans kone som ejede butikken og skulle passe den mens han var væk.

Tilbage i Prinen gik vi igen hele vejen tilbage til campingpladsen. Aftenen foregik sammen ved grillen og sluttede med spil - hygge.

Mandag den 8.juli  6km

Så skulle der igen spilles golf og banen var jo den som kun lå 3 km fra os, nemlig Chiemsee Golf Club og var fra gul tee på 5773m. Banen var utrolig velplejet, men en del kuperet og da vi havde gåturen i benene fra dagen før, var det til sidst en hård omgang. Det gik op og ned, men en utrolig spændende bane at spille med vand og greens som var en del kuperet.

Gårdspladsen ved Chiemsee Golf Club

Tee 1 Par 4 hul ned af bakken
Så er jeg klar til at slå Toget går gennem golfbanen

Vi herrer spillede som en pose nødder og nu var det damernes tur til at vinde. Restauranten havde desværre lukket, så vi kørte ind til supermarked for at handle ind til aftensmaden og for at få tanket op med drikkevarer, så taber øllen fik vi på campingpladsen. Vi spiste igen sammen, men denne aften var vi alle trætte og gik hver for sig for bare at læse og slappe af.

Tirsdag den 9.juli  0 km

Det var dagen før hjemrejsen, så dagen blev brugt med at sidde længe ved morgenkaffen. Jeg var ligeledes henne for at få tanket og for at hæve penge til campingpladsen, idet de ikke tog mod Visa.

Lis syntes vi skulle gå en tur ind i byen, men det var vi mænd ikke helt vilde med efter de sidste 2 dages motion :-) men vi lod os dog overtale. Vi startede dog lige med en kold øl, inden gåturen på de 2,5 km ind til byen. Her fik vi frokost og endnu en øl, inden turen retur. Vejret var stadig super godt med omk. 28 gr., så vi tog alle 4 i poolen. Da vi nu skulle køre dagen efter, blev vi enige om at spise på campingpladsen idet de også havde et spisested og så var vi fri for opvasken. Vi pakkede sammen og nød aftenen foran campingvognen.

Onsdag den 10.juli Cheimsee - Hannover  735km

Vi var blevet enige om at stå op kl. 7.00 og køre kl. 8.00. Grunden var at vi skulle hjælpe hinanden med at skubbe vognen ud. Vi var også blevet enige om ikke at følges af til Danmark, men køre hver for sig. Det er utrolig svært at følges på de Tyske motorveje og hvis den bil der ligger sidst skal på toilet, ja så er den anden væk. Erika og mig kørte først ud af pladsen med dem lige i hælene, men allerede inden vi kom op på motorvejen tabte vi dem. Efter ca. 2-3 timers kørsel var vi inde for at komme på toilet og for at få vores kaffe. Da vi igen kørte ud fra rastepladsen kom Lis og Keld kørende. Vi overhalede og så dem ikke igen. Det gik virkelig godt ikke megen trafik og vi kom stort set ikke i kø. Jeg havde på forhånd sagt at jeg ville køre til max kl 18 inden vi tog ind for natten. Turen var gået så godt, så vi kom helt op til Hannover hvor vi kørte ind på Camping Springhorstsee tæt på motorvejen for at overnatte.

Badesøen ved Camping Springhorstsee Indgangen med privat huset til Camping Springhorstsee

Vi skrev til Lis og Keld for at høre hvordan det gik med dem, men de havde åbenbart været i en del kø og var ca. 110km bag os.

Campingpladsen var lidt gemt, idet vi skulle rundt ved en restaurant og et lille hotel, før der var et skilt til campingpladsen som dog kun lige lå rundt om hjørnet. Jeg skulle så ind for at booke, men ledte efter receptionen. Det viste sig at det eneste de havde var deres privatbolig og her skulle man så ringe på deres hoveddør og kom så ind på et lille kontor. Der var ingen kiosk eller lign. Manden kom så også og han skulle så vise os en plads lige inden for porten. Vi gik en tur senere og det viste sig at der kun var disse pladser inde for porten til os rejsende, resten var fastboende. Pladsen lå dog smukt ned til denne badesø som også fungerede som badeanstalt for byens borgere.

Næste morgen stod vi stille og rolig op for at få morgenkaffe, da vi fik en sms fra Lis og Keld som havde været inde og handle ved grænsen og nu kun manglede 50km i at være hjemme. De havde så åbenbart kørt ind på en rasteplads, sovet nogle timer og så fortsat hjem.