Fredagsklubben i Sydspanien 2015

Så skulle fredagsklubben igen på tur. Helen og Niels har i lang tid snakket om igen, at tage ned til et af vores favoritsted, nemlig Iberostar Royal Andalus Resort som ligger lidt øst for Cadiz i byen Sancti Petri med et golfanlæg lige ovre på den anden side af gaden med 36 huller og nogle fantastiske træningsmuligheder.

Da vi alle var samlet nytårsaften, blev vi spurt om der var nogle der ville med. Alle sagde ja, så Niels gik i gang med at arrangerer turen, som denne gang skulle være i efteråret. De andre 2 gange var har været dernede, har været i forår, men her er meget lukket og hvis man vil bruge poolen er det alt for koldt.

Det blev så til uge 41 og igen med Green2Green. Med i prisen var 5 gange golf og Semi inklusiv som betyder fri bar fra kl. 18.00, men dette gjorde heller ikke det store, idet vi jo var på golfbanen det meste af dagen.

Jeg tog lige vejrudsigten hjemmefra, men helt så varmt blev det ikke Så er kufferterne ved at blive pakket

Erika og mig havde ikke fået spillet meget hen over sommeren og da slet ikke på vores hjemmebane, så det skulle blive dejlig med noget varme og nogle forhåbentlige gode golfrunder.

Lørdag den 3.oktober  kl. 13.30 havde vi en aftale med Helen og Niels om at mødes i den nordlige ende af byen, som vi har gjort så mange gange før og så kørt sammen til Billund. Mens vi var ved at læsse ud af bilen foran afgangshallen, kom min store bror i sin WV bus med trailer bag på.

Vi havde godt hørt at svigerinden og hendes golfveninder også skulle med sammen fly og sågar bo og spille samme sted som os. Svigerinden kunne dog ikke komme med, da bor og svigerinden skulle ned til deres lejlighed i Nice, men vi fik da hilst på ham, da han havde alle 8 damer og deres udstyr med i hans bil.

Billund Lufthavn Lidt at spise og drikke inden afrejse Bording

Flyet afgik kl. 16.30 til Sevilla og vi havde booket på 1.række. Jeg fik sovet en del ned på turen da der ikke var mad med i prisen og dette kunne ikke bestilles.

Jet Time flyet er klar Helen er klar Erika og mig sidder på 1.række

Vi landede i Sevilla omk. kl 21.00 hvor vores guid fra Green2green modtog os. Så var der desværre lige en bustur på 2 timer frem til hotellet. Vi fik vores værelser og skulle så ned for at spise da de havde holdt noget åben for os. Inden vi gik op, var vi lige forbi baren for at tage en drink med op.

Ankomst til Sevilla Bussen venter Erika har fundet sin plads

Søndag morgen havde vi allerede en start tid kl. 9.20, så vi var tidlig oppe. Jeg startede dagen med en dukkert i poolen inden morgenmad. Niels havde lavet små sedler med vores navne på, sådan at vi ved lodtrækning blev et mixhold bestående at 2 ægtepar og så et rent damehold og et herrehold.,

Så er vi ved at være klar på B cource Her hul 1 hvor der varmes op :-)

Det blev Erika og mig som skulle spille med Helen og Niels den første dag og banen vi skulle spille denne dag var deres B bane. Denne bane skulle vi spille 2 gange og A banen 3 gange

Rita, Jane, Ingeborg og Bente Helen, Niels, Erika og mig Leon, Leo, Erik og Per

Det var skønt at komme ud og spille golf igen i shorts og tshirt og så på en dejlig bane. Efter en dejlig runde golf, havde vi hver dag after golf i golfklubben, da vi jo først kunne komme i baren på hotellet kl. 18.00.

Helen, Niels og Erika på vej op af hul 2 Niels i vand på hul 8, men desværre
Herrebolden på hul 8 Jeg havde en bold lige op af dette træ, men kunne ikke slå
Aftergold i dejlig solskin

Efter hjemkomsten ville Erika og mig en tur ned til stranden for at bade. Stranden er en pragtfuld sand strand som strækker sig over en strækning på 300km. Dette gentog sig hver dag hele ugen, dog kom Niels og Leo også med de andre dage. Per var med en enkelt dag. Vandet var simpelthen pragtfuldt at bade i. Ikke en eneste sten eller anden tang - kun rent sand.

Så er det i havet Der var nogle utrolig store bølger Erika var også med som eneste kvinde (godt gået Fru. Andersen)

Mange af de andre mødes ovre ved Rita, som havde værelse nede ved jorden lige ud til poolen for at få kaffe, da hun havde dypkoger med. Dette havde vi også, så vi lavede kaffe oppe hos os selv, eller nød et glas rødvin ude på altanen.

Alle vores damer

Kl. 18.00 når baren åbnende for os som havde Semi, mødes vi uden på terrassen uden for baren til en drinks eller to inden vi gik til bords til aftensmaden som var en af dagens højdepunkter.

Dog var der info måde den første dag med guiden fra Green2green kl. 18 som fortalte lidt om det hele.

Info møde med Green2green guiden

Drinks før aftensmaden

Så snart vi havde sat os, kom tjeneren med rødvin og vand. Under middagen kunne der godt ryge 7 flasker.

Rødvin og vand på bordet inden maden - hver dag

En af grundene til, at vi igen havde valgt dette hotel, er der buffet eller rettere sagt de mange buffer. Vi har været på mange hoteller, både med golf og uden og fået god mad, men der er ingen som når dette hotel til sokkeholderne. Hold da op det er lækkert. Jeg har taget en hel del billeder som beskriver hvor godt det er. Der stod 2-3 kokke oppe bad disken hvor den ene kun kogte paste efter dit ønske og med det tilbehør de ønskede. Først kogte han pastaen for derefter at komme det over på en pande over gas hvor resten så kom på. Jeg fik sådan en tallerkenfuld en dag, men så kunne jeg næsten heller ikke spise mere og det var jo synd med at det lækre mad. Jeg skal hilse og sige at jeg aldrig har smagt så lækker en pasta.

Buffet bord med diverse pålæg Diverse oste Kager
Denne kok stod og stegte diverse kød Grøntsager

Længere hende stod så en anden kok som stegte f.eks fisk, diverse stykker kød m.m. Så var der den ene buffet som skiftede emne hver dag vi var der - hold nu op.

Efter spisning skulle man tro at vi var godt og grundig fyld op, men i baren skulle vi, så der gik vi ud hver dag efter aftensmaden. Nogle gange blev det sent, andre lidt mindre.

Mandag og tirsdag blev det så andre mixhold, så alle kom til at spille en gang med deres ægtefælde. Niels og Helen havde af egen lomme købt golfbold, så hver dag var der en kasse bolde til en dame og til en herre.

Vores værelse med altan. Lidt til højre kunne man se havet

Onsdag var der fridag og vi var nogle par som syntes at det kunne være hyggelig at se byen Cadiz. Fra vores gruppe var vi 3 par og så var der 2 andre Danske par som også gerne ville med. Vores guid sørgede for at få fat i en bus som kostede os 25 EUR pr. mand.

Bussen som kørte os til Cadiz   Vi skulle først finde et sted for at få en øl

Bussen hentede os kl. 10 og vi kørte turen på små 40 min. Buschaufføren var utrolig flink og med lidt tegnsprog fortalte han at han ville tage en rundtur i buen og her fortalte han hvad de forskellige seværdigheder var. Han stoppede ved havnen og indgangen til gågaden og her var vi så på egen hånd.

Ølpause Catedral

Cádiz er en havneby i det sydvestlige Spanien. Det er hovedstaden i Cádiz-provinsen, som er en af Andalusiens otte provinser.

Altertavle i kirken Små gader gennem den gamle by

Cádiz, den ældste kontinuerligt beboede by i Spanien og en af de ældste i det sydvestlige Europa, har været hjemhavn for den spanske flåde siden tiltrædelsen af de spanske bourbonerne i det 18. århundrede. Byen er medlem af ”De Ældste Europæiske Byer” netværket.

Parque Genovés parken Parque Genovés som ligger lige ud til vandet og strandpromonaden Ja Per, der er langt ned
Her har vi så de store træer som menes at Colombus har haft med hjem til Spanien, så man ved ikke hvor gammelt det er

Den ældre del af Cádiz indenfor resterne af den gamle bymur omtales almindeligvis som den gamle bydel (spansk: Casco Antiguo). Den er karakteriseret ved dens forskellige antikke kvartaler (barrios), blandt dem El Populo, La Viña, og Santa María, som udgør en stor kontrast til de nyere områder af byen. Mens den gamle by struktur består af smalle, snoede stræder, som forbinder store ’plazas’, har de nyere områder i Cádiz typisk brede avenuer og mere moderne bygninger. Desuden er byen oversået med mange parker, hvor eksotiske planter blomstrer, herunder gigantiske træer angiveligt bragt til Spanien af Columbus fra Den Nye Verden.

Vi gik op af Plaza de San, hvor vi startede med en øl og kunne her se hvordan folk kom i deres Nationaldragter. Vi havde ikke på det tidspunkt nogen anelse om hvad det var på sådan en almindelig onsdag, men det fandt vi ud af senere. Dog havde alle forretninger lukket lige præcis denne dag. Herefter slentrede vi gennem de små gader eller smøger. vi kom op til Cádiz Cathedral. Her kostede det penge for at komme ind, så vi valgte kirken ved siden af.

Vi gik lidt på må og få gennem gaderne, ind til vi blev enige om at gå op til den park som vi så da vi kom med bussen. Det var lidt svært at finde vej, men op til parken kom vi da, men først skulle nogle af os på toilet, så vi begav os ind på det 4 stjernet hotel Parador. Herefter gik vi gennem parken Parque Genovés og langs vandet ind i den næste park hvor der var nogle enorme træer. Senere har jeg fundet ud af at det kunne være Columbus som har bragt dem til Spanien, så man ved ikke hvor gamle de er, men store det er de.

Vi skrånede ned gennem gaderne til Plaza Espana hvor monumentet Monumento a la Constitución de 1812 står. Herefter hen hvor vi startede for at finde et sted at spise.

Mens vi sad her og spiste var der kommet masse af mennesker på gade, i deres flotteste tøj og børnene havde fået balloner, slik, legetøj, så en festdag måtte det være, men ingen talte Engelsk eller tysk, så vi fik først forklaringen da vi kom hjem på hotellet. Det viste sig at de jo stort set alle er katolikker og lige nøjagtig denne dag, fejrer de dagen, hvor de går i kirken og derefter slentrer op og ned af gaden og til sidst finder et sted at spise. Alle var utrolig flot påklædt.

Det store dessert buffet og også på den anden side Buffet fyldt med diverse fisk Erika med bare fisk

Torsdag og fredag, stod den igen på golf. Vi fandt mixholdet ved lodtrækning og jeg kom igen på mixholdet. Fredag spillede de 2 bedste damer og de 2 bedste herrer sammen for til sidst at finde en dame vinder og en herrevinder.

Vores damer Niels kommer fint ud af bunker
Her er vi på green som stort set ligger helt ned til stranden
Det var varmt, så pigerne krøb i skyggen Venter på det sidste hold er færdig på hul 18 Her hul 1 på A cource med gæs

Også her havde Helen været ude for at finde en sponsor og til dame rækken som Erika vandt, var der strømper sponseret af proshoppen i Kellers og i herrerækken blev det Leo som vandet et Caps som var sponseret af Michael i vores proshop.

Leo med sin præmie Aftensmaden

Lørdag var afrejsedag og vi skulle være ude af vores værelser kl. 12.00 og skulle først hentes på hotellet kl. 17.00. Hvad gør de rigtige golfer ?? De bestiller selvfølgelig en gang golf på en anden bane, som også tilhørte resortet. Banens navn var Hills og jeg kunne tydelig huske at vi havde spillet den de andre gange vi har været dernede, men navnet Hills hørte jeg for første gang, så jeg var alligevel lidt forvirret. Det viste sig at banen før hed Lomax, men var blevet opkøbt i 2012 og havde der fået navnet Hills. Det eneste der var forandret, var nogle af bunkerne.

Da vi skulle være ude af vores værelser kl. 12 og jo skulle skifte fra golf til hjemrejsetøj, spurte vi i receptionen om vi kunne beholde vores værelser til vi kom hjem fra golf. Dette kunne ikke lade sig gøre, så vores guide fik fat i 2 nye værelser, så de 3 par som boede i den ene fløj, fik det ene værelse og de andre 3 par det andet. Inden vi forlod hotellet om morgenen for at spille, skulle vi pakke vores kufferter og så ville personalet hente det og bringe det til vores nye værelse.

Det næste Ryderhold På hul1 Hills Udsigt over Hills
Hul 17 Aftergolf Vi venter på bussen

Dette lykkes også til dels, idet vi manglede en kuffert, men den var i bagrummet. Vi 3 par gik så i bad på skift og fik pakket vores golfudstyr og kuffert. Hver par skulle betale 15 euro for værelset.

Vi blev hentet med bussen og havde en fin tur hjem. Vi var i Kolding kl. 02.30 søndag morgen og fik sovet længe den dag.

Endnu en dejlig tur er vel overstået, men det var koldt at komme hjem.