Rom

Dag 10 Tirsdag den 4.april  246km

Pompeji – Rom

Vi blev enige om at springe Napoli over, da vi jo nok skulle få storby nok i Rom.

Vi kørte derfor fra Pompei efter morgenmaden og kørte til den Acsi plads i udkanten af Rom som vi havde fundet og håbede så på at vi var lidt mere heldig med pladsen end de andre.

Turen gik fint efter at vi kom ud af Napoli og de 245 km var hurtig kørt. Dog skulle vi være meget opmærksom med alle de ringveje omkring Rom.

Vi fandt dog frem til Village Flaminio uden at køre forkert. Campingpladsen er bare en super flot plads med meget flotte toiletbygninger. På pladsen er der både masse af mobil home og specielle telte man kan leje.

Indgangen til campingpladsen Vejen fra information og ind til pladsen Vores lille plads

Grunden til vi valgte denne plads, er at de er behjælpelig med billetter til toget ind til Rom og sælger dem også. Lige ovre på den anden side af gaden går toget ind til Flaminio og herfra er der ikke langt til f. eks den Spanske trappe som er et af Erikas store mål.

Utrolig flotte toiletbygninger Varme i gulvet Bruserum
Inde fra dameafdelingen Børneafdelingen Vaskemaskiner. Man kunne også låne tørrestativ

Ved siden af os på campingpladsen i Pompeji, lå et tysk ægtepar på vores alder som vi hilste på og så ikke meget andet. Da vi havde fået vores vogn placeret og sad ude og nød solen, Ja hvem tror i så der kom også her. De skulle igen ligge lige ved siden af os. Vi fik så talt en del med manden som var pensioneret Engelsk lærer og de havde rejst rigtig meget. Dem skal vi nok snakke meget mere med.

Sidst på eftermiddagen fik vi tordenvejr og regn, men ved 19 tiden klarer det igen op.

I morgen står den så på rundtur i Rom til fods

Dag 11  Onsdag den 5.april

Rom

Vi fik købt togbillet oppe i campingpladsens info og et kort over Rom. Han fortalte også hvor og hvordan vi skulle skifte og bl.a. se, så det var bare super.

Vi tog toget lige ovre på den anden side af gaden, ind til Flaminio og her skiftede vi til Metroen ind til Vertikanet. Det gik fint. Vi kom op af Metroen og med kortet gik vi mod Vertikanet, men for hver 10 m stod der en som ville sælge Guidet tur. Svindel og humbuk tænkte vi, men vi snakkede dog med en som fortalte at der var 4 timers ventetid hvis vi selv ville derind. Jeg fortalte ham at jeg ikke havde megen tiltro til alt dette og han fortalte at der ikke var nogen problem og han skulle ikke have nogen penge. Han ville følge os hen til kontoret, som ville klare resten. Her betalte vi 110 EUR for os begge og da vi ville have en Tysk rundvisning skulle vi vente 30 min, så blev vi fulgt sammen med andre til det næste kontor. Der var både Russer, Englænder og så Tysker som blev del op i hold med hver sin guide.

Gruppen venter på vores Tyske guide Peterspladsen Der var militær og politi alle vegne

Det var nok de bedste penge vi havde givet ud, selvom jeg havde mine tvivl. Vi kom med en kvindelig guide som førte gruppen ind på selve pladsen ved Vertikanet. Det var et stort gedemarked med alle de mennesker som var på pladsen. Her fik vi en ½ times fortælling af bygningerne, men det var svært at høre med alle de folk.

Derefter  gik vi ud igen og fulgte muren ca. 1,5 km til selve indgangen til museet. Dem som ikke var med i en gruppe stod i en lang kø som var på 4 timer. Vi andre kom igennem med guide på ca. ½ time hvorefter vi fik en øresnegl så vores guide kunne snakke til os alle.

Disse stod i en kø på 4 timer Her er os som har en guide med deres flag
Masse af billeder inde fra Vertikanet

Vi kom gennem stort set alle lokaler i Vertikanet og sluttede i det Sixtinske kapel hvor man ikke måtte fotograferer.

Hele rundvisningen tog vel omkring 3½ time og var utrolig spændende, selv for mig. Dette var et af Erikas store ønske som gik i opfyldelse, så nu mangler hun kun den Spanske trappe, men den tager vi i morgen.

Godt trætte kom vi tilbage til campingpladsen hvor vi nød det gode vejr. Vores Tyske nabo kiggede igen forbi og vi fik igen en rigtig hyggesnak. Dagen sluttede med en gang grill.

End til nu har vi levet af alt det som vi havde med hjemmefra, men nu er det også slut. Også øl og rødvin har vi drukket, så i morgen er det ud at spise.

Dag 12  Torsdag den 6.april

Rom

I dag skulle vi opfylde Erikas 2 store ønske, nemlig Den Spanske Trappe.

Vi tog toget og metro ind til stationen Flaminio og gik derefter over Piazza de Popelo og videre til den Spanske Trappe. Der var allerede mange mennesker samlet omkring trappen. Jeg fik taget en masse billeder af Erika på trappen, men lyset var ikke så godt, men vi fik dog et som kunne bruges.

Erika på den Spanske trappe Den Spanske trappe set fra oven
Flot kirke vi lige var inde i

Derefter gik vi op af gaden Via Del Corso som er den gade med alle de dyre butikker. I en lille sidegade fandt vi et sted hvor vi kunne få noget at spise og drikke. En øl 8 EUR så var den også betalt.

Et flot indkøbscenter Cafe og is butik med chokolade som løber ned af vægen
Den store Militær bygning Der står vagt her dagligt

Vi gik så op til Piazza Venizia hvor denne kæmpe store flotte bygning stod. Bygningen er et Militær monument som bl.a. hylder de faldne soldater. Der brænder 2 store fakler og samtidig står der 2 soldater vagt her. Man kunne komme ind og se alle de forskellige flag som militæret har brugt igennem årene.

Lidt af det Gamle Rom
Colosseum

Herefter gik vi videre op til Colosseum dog uden at gå ind. Overalt hvor man kommer til en eller anden seværdighed, vrimler der med sælger som vil sælge et eller andet skrammel. Ligeledes er der politi og militærfolk med skarpladte våben alle vegne. Selv nede i Metroen går de rundt. Det er noget skræmmende at vores dagligdag er blevet sådan. Ellers tænker man ikke over at det.

Vi gik tilbage over Piazza Venizia og så ned gennem små hyggelige gader til Piazza Fornese hvor der var marked. Her fik vi igen lidt at spise og drikke, inden vi gik over floden Tereve og igen op til Vartikanet for derefter at gå til nærmeste Metro.

Vi gik af de små gader over til Vertikanet Med de små biler er der altid plads

Vi var efterhånden godt brugte, så hjemme fik vi benene op og en kold øl. De Tyske naboer som havde hentet deres datter i lufthavnen, kiggede igen forbi til en hyggesnak.

Det var eller er, meningen at vi ville op i pladsens restaurant for at spise, men her kl. 18.30 begyndte det at hagle, tordne og så gav det regn. Vi venter stadig på at det skal stilne af.

I morgen tager vi en hviledag fra Rom

Dag 13  Fredag den  7.april

Rom

Det er ikke meget jeg kan skrive i dag, idet vi bare har slappet af her på campingpladsen.

Jeg har hentet mig en ordentlig forkølelse – igen, så dagen blev brugt til bl.a. at få vasket bilen som var blevet godt beskidt og få de sorte pletter af som vi fik da vi kørte under en bro på motorvejen hvor de gik og malede rækværket, med det resultat at det dryppe ned på alle biler – skide smart.

Jeg fandt også ud af, at der var en golfbane i nærheden, så den skulle jeg da lige cykle op til. Prisen for en gang golf var 40 EUR som er billig og banen så fin ud, men vi gemmer golfen til vi kommer til Gardasøen og vennerne kommer ned til os.

På min cykeltur kom jeg også forbi et gartneri og der skulle jeg selvfølgelig ind og kigge på. Hold nu op en masse flotte ting de havde, men meget af det kan ikke overvintre i Danmark.

Sidst på eftermiddagen kom vores Tyske venner forbi efter de havde været inde i Rom og spurte om ikke vi ville med over til dem til et rødvin. Inden vi så os om var der gået nogle timer og så hjem og lave aftensmad. De kører videre i morgen op til Toscana hvor vi så kører op til Cinque Terre.

Vi er dog meget i tvivl om vi i det hele taget kan få en plads, idet Franskmændene har påskeferie og en af de store delstater i Tyskland har 14 dages ferie. Ligeledes er der jo mange dansker som har en forlænget påskeferie og mange af dem kører til bl.a. Gardasøen m.m. men nu ser vi.

Det var Rom for denne gang og var en stor oplevelse.