Deiva Maria - Cinque Terre

Dag 14 Lørdag  Den 8.april  450km

Rom – Deiva Marina (Cinque Terre)

Vi fik taget afsked med vores Tyske bekendte, som også skulle køre, idet de ville en tur op til Toscana. Det var lidt med ved mod for begge parter, idet vi havde det rigtig hyggelig sammen.

På vej hertil havde vi udset os en campingplads, men på vejen herop fandt vi en andet som lå tættere på motorvejen, men det blev alligevel vores første indskydelse som vi kørte imod. Omkring Firenze kom vi på en strækning på ca. 10 km forbi den ene planteskole efter den anden og så på begge sider af motorvejen. Det var et flot syn med alle de træer og buske som stod flot på rækker. De må da sende planter overalt i EU så mange var der.

Så er vi på vej fra Rom mod Cinque Terre. En tur på 325 km og kostede 50 EURO i vejafgift Masse af marmor fabrikker langs vejen

Omkring Lucca var det så marmor fabrikker, idet der lå stakkevis af store marmorblokke ved alle firmaer.

Vi fandt nedkørslen mod Deiva Marina som igen gik stejlt ned i hårnålesving, så må vi jo se om vi kan komme op igen.

Indgangen til Valdeiva. Vi holder henne til venstre Vil ikke kalde dette campingplads, men Stellplatz Lækker pool. Kan være fordi det var tidlig på sæsonen

Vi fandt Camping Valdeiva og spurte om der var plads og det var der, MEN de pladser som var til campingpladsen for besøgende var ikke andet en dem som autocamper bruger, de såkaldte Stellplads. Jeg tror der er plads til 10 resten af campingpladsen er fastligger som har bygget store skure rundt om deres campingvogn. For mig ser det mere ud som en gang kolonihaver. Endnu en skodplads, men deres Internet fungerer og er gratis, så kan jeg da se golf i aften – HE – HE

Helt nede ved stranden ligger der en campingplads som har en kanon beliggenhed, men er ikke med i ASCI

Vi kørte de 3 km der var ned til Deiva Marina som er en lille perle af et feriested og gik en tur her.

Erika nyder solen her ved stranden Byen og stranden i Deiva Marina Flot langs promenaden

Det er også herfra vi skal med toget i morgen til de 5 byer. Vi vil starte ved den som er længst væk og så gå langs klipperne til den næste, men derom mere i morgen.

Dag 15  Den 9.april  6 km

Campingpladsen – Deiva Marina

Vi har utrolig flot vejr, så nu skulle vi besøge Cinque Terre og de 5 byer. Vi tog ned på banegården for at købe billet til den by som ligger længst væk af de 5 og som er Rigmaggiore. Her fra ville vi så gå på bjergstien Via dell’ Amore som betyder noget i retning af kærligheds stien.

Ved ikke om i kender det, men hvor jeg skulle indsætte mit Visa kort og indtaste min kode, tastede jeg  forkert 2 gange. Derefter en ny og så igen en anden, med det resultat at det ikke virkede mere. Nu har jeg brugt kortet og koden hver gang jeg tankede og lige pludselig var den væk. Jeg er stadig i tvivl om hvad den er. Er det alderen – HULK.

Nå men, så måtte vi tilbage til campingpladsen for at hente Erikas kort og så endelig fik vi billet.

Toget kommer ud af bjerget til banegården for derefter at køre ind i bjerget igen Fra banegården gik vi af denne tunnel ind i byen

Hele strækningen med toget går stort set kun gennem bjergene og kun når man kommer til en af byerne kommer man ud i det fri.

Vi sted af toget og gik rundt i denne flotte by som er bygget op af bjerget. Det var så meningen at vi ville tage bjergstien til byen Manarola som er den næste by og den letteste rute at gå, men den var lukket og vi fandt aldrig ud af hvorfor.

Havnen i Rigmaggiore. Ikke megen plads. De små både lå også på land Et kig op i byen
Man kan lige skimte stien som vi ville have gået på til næste by Et kig op gennem byen Rigmaggiore
Gaderne gik op af og var ikke større end dette Kig op gennem dalen
Her kan man se stien som var lukket, samt banegården nede til højre Nogle unge springer ud fra klipperne
Så kommer båden som vi sejlede med til næste by Rigmaggiore set fra havet

I stedet for så at betale for toget til, valgte vi at sejle dertil og sikke en flot tur.

Det er helt ubeskrivelig så flot disse byer er og vi glæder os allerede til de næste i morgen

Langs klippen går en sti rundt om klippen. I baggrunden en restaurant Gaden i Manarola
Manarola set fra bjergstien Stien som går rundt til den anden side Manarola i baggrunden

Godt trætte efter at vandre i disse byer hvor gaderne bare går op af bjerget tog vi toget hjem. Der er ingen biler i byerne, så befolkningen må parkerer et stykke oppe på bjerget. Der er dog mulighed for ambulancer at komme ned i byen.

Her til aften er vejret stadig super flot, så vi har siddet ude og grillet.

I morgen tager vi så de næste 2 byer og så den sidste på tirsdag. Dem i morgen skulle være de smukkeste af de 5, så det vil vi glæde os til.

Dag 16  Den 10.april  6 km

Campingpladsen – Deiva Marina

I dag skulle vi så se de næste 2 byer, nemlig Corniglia og Vernazza. Vi tog igen ned til banegården og stillede bilen og tog toget til Corniglia. Byen er den eneste som ikke har en havn og derfor en eneste af de 5 byer hvor turbåden ikke ligger til. Byen ligger oppe på en bjergskråning. Fra banegården går man langs en sti langs banen og herefter går der af 384 trappetrin op til byen. Det var noget af en tur og oppe i byen er der selvfølgelig også en masse trapper.

Banegården i byen Corniglia inden det igen kører ind i klipperne Hen langs jernbanen og så 384 trappetrin op til byen Kig ud over klipperne og vinmarkerne

Vi gik rundt i de små gader, eller skal man kalde dem små gyder. I disse gyder er der fyldt med små butikker og restauranter.

En rigtig hyggelig by at ose rundt i. Vi sad på en cafe og fik vores kaffe og et stykke kage til, hvorefter vi igen gik alle trapperne ned, men dette var noget lettere.

Små gader i byen Corniglia Rigtig hyggelig
Kig op langs kysten til næste by Lille restaurant her i dette hjørne. Ikke mange borde

Nede på banegården købte vi så igen en billet hjem og kunne så stå af i Vernazza som er den by som jeg bruger et billede af på alle vores sider af Blokken.

Dette var også den by jeg havde set mest frem til. Når man stiger ud af toget, er perronen kun ca. 50m lang ude i det fri, resten af den ligger inde i bjerget. Så snart man kommer ned fra perronen er man i gågaden som fører ned til havnen. Der var et leben uden lige i byen. Vi trængte til en øl og Erika et glas vin, men man skal være heldig at få en sideplads idet alt stort set er optaget.

Så er vi i gaderne i byen Vernazza Havnen i Vernazza
Havnen og en restaurant oppe på klippen til højre Så har jeg hentet Pizza som vi nyder her på havnen i Vernazza

Ned ved havnen eller den lille bugt sad vi i det fine vejr og fulgte med i hvad alle folk lavede. Også her var der utrolig mange Kineser. Vi ville gerne have noget at spise, men også her var det utrolig svært at få en plads, så Erika sagde at der var mange der havde Pizza med som de spiste på havnen. Jeg blev derfor sendt af sted efter Pizza og øl, men bare det, tog ½ time at få. Vi nød vores pizza og her kunne jeg se at helt oppe på toppen af byen gik der folk og der ville jeg op for at tage billeder. Det var noget af en tur op, idet trapperne var meget høje, så Fru.Andersen havde lidt svært med at følge med. På et tidspunkt sagde hun at nu kunne jeg da fotograferer ud over byen, men jeg ville helt op og tak for det. Hold nu op sikke en flot udsigt over byen og havnen.

Så er vi kravlet op over byen for at nyde denne udsigt Her kan man lige skimte banegården. Der er ikke mange meter ude i det fri

Vi fik ligeledes købt et keramik billede af byen som Erika faldt for. Det samme billede havde vi set i den anden by, men her kostede det 10 EUR mere.

Vi tog igen toget tilbage til Deiva Marina og her blev vi råbt op af det tyske ægtepar som har den kæmpe store Phønix autocamper, som spurte om de måtte køre med retur til pladsen og selvfølgelig måtte de det.

I morgen venter så den sidste af de 5 byer.

Dag 17 Tirsdag Den 11.april  6 km

Campingpladsen – Deiva Marina

I dag skulle vi se den sidste af de 5 byer, nemlig Monterosso, som også er den by med flest turister, idet det også er den by som man kan køre helt ned til.

Vi tog igen toget og stod af i Monterosso og gik ned fra stationen. Her på strandpromenaden kunne man så gå langs vandet hen mod centrum. Her kunne man så vælge at gå gennem en tunnel hvor også bilerne kunne køre, eller man kunne gå op over bjerget til kirken på topper og så ned på den anden side. Vi gik op på toppen og så tunnelen tilbage. Oppe fra toppen var der en super udsigt til begge sider af byen. Nede i gågaden vandrede vi rundt i nogle timer og fik samtidig noget at spise.

Stranden i byen Monterosso Monterosso set fra den anden side. Eneste by man kan køre i
På den anden side af bjerget ligger resten af byen. Man kan dog gå gennem en tunnel eller køre Gaderne i Monterosso

Gågaden ligner stort set dem fra de andre byer, men alligevel hyggelig. Skulle man vælge er dette nok den mindst interessante af de 5 byer.

Sjovt lille hus med indgang Monterosso

Vi tog stille og rolig tilbage til toget, købte en billet tilbage til campingpladsen. Vejret havde forandret sig, idet der var blevet overskyet og lidt køligere. Inde i byen havde den vist 25 gr. Men det var der ikke nu.

Stille og rolig begyndte vi at pakke sammen. Jeg var lige en tur ovre og få et glas rødvin hos de tysker i den kæmpe store Phøenix autocamper som gerne ville vide lidt om campingpladsen ved Rom.

Ellers er det videre til Garda søen i morgen hvor vi endelig kan få vores telt sat op og alle ting på plads. Vi regner med at blive der i ca. 3 uger.